Slik kan du holde vekten din stabil

0
73

Ved å følge noen enkle og smarte tips kan du på en trygg og god måte holde vekten din stabil gjennom hele året. Å spise regelmessig gjennom hele dagen er nøkkelen til suksess.

   
Dette nettstedet er
denne artikkelen hentet
fra.
 

Her gir vi deg 10 gode tips til deg som vil holde vekten stabil gjennom hele året.

Spis regelmessig gjennom hele dagen. Prøv å baser deg på ca 5-6 måltider hver dag. Prøv å spis til faste tider, og la det ikke gå mer enn 3-4 timer mellom måltidene.

Spis fisk. Fisk er meget viktig for kroppen din, og er rikt på det sunne umettete fettet og bør brukes jevnlig både som pålegg og til middag.

   
STABIL VEKT: Det kan kreve litt
oppmerksomhet, det er ikke sikkert at du
kan og vil flyte kun på innarbeidede mat-
vaner. Ta en tur på badevekta en gang i
uka, ikke noe mer. At du pendler opp og
ned et par kilo fra uke til uke, er helt
normalt.
 

Velg brødvarer med omhu. Spis kun grovt brød, og vær forsiktig med mengden brød du spiser. Et grovt brød inneholder viktige næringsstoffer som; fiber, vitaminer, jern og andre mineraler.

Velg kun magre meieriprodukter. Noen meieriprodukter bør du styre unna, spesielt de feteste og dem som er tilsatt sukker. Meieriproduktene er vår viktigste kilde til kalsium, og bør derfor inngå i det daglige kostholdet.
Når du skal bruke kjøtt i kostholdet ditt, bør du bruke kun renskåret kjøtt fremfor farseprodukter. Dette fordi det renskårede kjøttet inneholder mye mindre av det usunne mettede fettet. Kjøttdeig bør du styre unna. Velg heller kyllingkjøttdeig, kjøttdeig av svin eller karbonadedeig. Det samme gjelder også for eksempel for pølser.
Frukt og grønt er meget viktig. Du bør få i deg tre frukter og tre porsjoner grønt hver dag. Da får du rikelig av vitaminer, mineraler og antioksidanter. Grønnsakene skal bestå av ca ½ av middagstallerken din hver dag.

Omega-3 og tran er viktige tilskudd i en hektisk hverdag. Disse tilskuddene gir kroppen ekstra energi og viktige vitaminer som kroppen er helt avhengig av.

   
DRIKK RIKELIG: Ikke det at du skal overdrive
inntaket av vann og/eller væske, men drikk rikelig
og med god samvittighet.
 

Drikk mye vann. Unngå brus og andre sukkerholdige drikker som for eksempel saft. Drikk jevnt gjennom hele dagen, og prøv å drikk totalt ca 4 liter hver dag.

Fysisk aktivitet er meget viktig for kroppen din. Det anbefales at du bruker minst 30 minutt hver dag på fysisk aktivitet. Dette gir deg bedre helse, bedre forbrenning, en strammere og sunnere kropp.

Begynn forsiktig og øk etter hvert. For å lykkes med å endre livsstilen din og for å gå ned i vekt er det viktig å begynne rolig. Det er viktig at de endringene du gjør, er endringer du kan leve med på sikt. Du må kunne kose deg samtidig som det er viktig å ta vare på matgleden