RØYKESLUTT: Har du planer om å kutte ut sigarettene? Her er ti gode tips for røykeslutten:










FARLIG Å RØYKE? Det er i dag opplest og vedtatt
at røyking er helseskadelig. Man skal dog tilføye
at røyking ikke trenger å være nedbrytende hva
angår fysisk styrke og kondisjon. En røyker kan
være både sterk og utholdende, og trene med
samme framgang som en ikke-røyker.
Hvis du har planer om å stumpe røyken skal du vite at røykeslutt egentlig er veldig lett. Problemet er å ikke begynne igjen en halvtime etter at du stumpet din aller siste sigarett.

De fleste røykere har prøvd å slutte en eller flere ganger. Men mange går snart på en smell og mister motivasjonen når nikotinsuget blir for ille.

Her er ti gode tips for deg som har tenkt å stumpe røyken for alltid:

1) Gode forberedelser
Sett en dato for røykeslutten og forbered deg godt i tankene. Sett gjerne opp en liste med gode argumenter for å bli røykfri og heng listen på kjøleskapet eller på badespeilet. Husk også at helsegevinsten kommer raskt når du har stumpet den siste sigaretten.


2) Be om hjelp
På Røyketelefonen 800 400 85 kan du be om hjelp og individuell veiledning. De svarer på spørsmål og kan hjelpe deg med å holde motivasjonen oppe når det blir vanskelig.

Kreftforeningen har også startet et eget røykeslutt-program med en individuell blogg hvor du får råd og støtte når du melder deg inn.











SNART FORBUDT MED TOBAKK? Dagens utvikling
ser ut til å i mindre og mindre grad akseptere
røyking. Det er ikke bare helseskadene det
fokuseres på, men også innemiljø og forsøpling.
Det er slett ikke utenkelig at lovverket i relativ
nær framtid vil forby røyking.
3) Endelig røykfri

Boken med navnet “Endelig ikke-røyker” av den tidligere storrøykeren Allen Carr har vært en enorm salgssuksess i Norge. Boken minner deg på hvor dumt det er å røyke og hvor deilig det er å være kvitt sigarettene.

4) Bruk hjelpemidler
Noen mener at hjelpemidler med nikotin bare forlenger problemene, men mange mener også at tyggis og plaster kan hjelpe deg over den verste kneika. Nikotinplaster, nikotintyggegummi eller sugetabletter kan du få kjøpt på alle apoteker.

5) Alternativ røykeslutt
Den alternative medisinen kan også tilby hjelp til de som ønsker å stumpe røyken. Hypnose og akupunktur er to muligheter som har mange tilhengere. Helsekostbutikken kan også foreslå preparater som hjelper på røyksuget, Rescue Remedy er et slikt preparat som virker beroligende og kan hjelpe på nikotin-nervene.

6) Snakk med legen
De fleste leger har masse kunnskap om røyking og røykeslutt. De har kanskje også tips fra andre pasienter og kan gi deg råd om bruk av forskjellige hjelpemidler.












7) Spar penger
En sigarettpakke om dagen tilsvarer omtrent 2000 kroner hver måned. Ta ut pengene du sparer hver dag og legg dem i et glass så du kan se hvordan beløpet øker. Spar pengene til noe du har lyst på som du ellers ikke ville hatt råd til. Da blir det enda lettere å holde på motivasjonen ettersom tiden går.

8) Spis frukt
Røykeslutt betyr ofte økt appetitt og større behov for noe å knaske på de første dagene og ukene. Kjøp masse fersk frukt og spis så mye du vil, frukt er sunt og mye mindre fetende enn sjokolade eller brus.

9) Nye aktiviteter
Nikotinsuget vil gjøre deg rastløs og irritabel. Bruk energien på noe gøy som en sykkeltur eller fotball, eller gå en lang tur i skogen. Lange kvelder foran TV er ikke å anbefale for ferske ikke-røykere.

10) Drikk vann
Mange opplever at det hjelper med et glass vann når røyksuget kommer. Juice og melk er også drikkevarer som de færreste assosierer med røyk, mens kaffe og alkohol kan vekke nikotinsuget igjen.


Artikkelen er hentet fra www.dinside.no