Slik trener du inn slag og kombinasjoner

0
245

BOKSING: Her følger oppskriften på hvordan du bør legge opp slagtreningen for å få størst mulig framgang og et best mulig resultat











Varierende treningsmetoder for innlæring og
utvikling av teknikk, kan være med på å skape
både bedre framgang og resultater fra treningen.
Skyggeboksing
Du bør alltid begynne innlæringen av et nytt slag eller serie, som skyggeboksing. Du kan da begynne i slow motion og etter hvert som teknikken begynner å sitte, vil du kunne arbeide deg opp i maks. hurtighet . Konsentrer deg for hvert slag/serie om å utføre det så riktig teknisk du kan klare. Ikke overdriv teknikktreningen, for da kan du havne bort i psykisk overtrening, og da utvikler teknikken seg ikke lenger. Så hold antall reps på slag/serier, nede på et fornuftig nivå. Det er viktig at du er uthvilt både i hode og kropp for å tilegne deg nye slag/serier, og videre framgang.


Tung sekk.
– Slå slagene/kombinasjonene (seriene) dine på sekken mens du står i ro på riktig rekkevidde.
– Start utenfor rekkevidde og kom inn på sekken i angrep. Tren med både ett-trinns angrep og to-trinns angrep.












INN I RINGEN: Når du klatrer mellom tauene, da
skal boksingen din være tipp topp. Slag og
kombinasjoner skal sitte og komme nærmest
instinktivt. I ringen lærer du å bokse med full
kraft, og du tilvennes presset fra konku
Mot sparringpartner
– Slå slagene/kombinasjonene mot sparringpartner som står i ro. Slå slagene fra stående på riktig rekkevidde.
– Start utenfor rekkevidde og kom inn i angrep med slagene/kombinasjonene mot stillestående sparringpartner.
– Slå slagene/kombinasjonene med lett kontakt mot sparringpartner som beveger seg.
– Slå slagene/kombinasjonene i angrep inn, med lett kontakt (tren på ett-trinns og to-trinns angrep, mot motstander som beveger seg og slår tilbake.
– Slå slag og kombinasjoner mot sparringpartner som slår tilbake og beveger seg. Utøverene kan her veksle fritt mellom de ulike slagene og kombinasjonene. Det blir altså vanlig sparringtrening (med lett kontakt).












BOKSING HAR BLITT JENTESPORT OGSÅ: Boksing
er ikke lenger forbeholdt menn. I dag ser man
kvinneboksing av høy klasse over hele verden.
Mot slagputene
– Slå slagene/kombinasjonene stående i ro på riktig rekkevidde.
– Start utenfor rekkevidde og kom inn i angrep med slagene/kombinasjonene.
– Slå kombinasjonene mot putene mens sparringpartneren (treneren, medhjelperen), beveger seg.


Dersom du har mange slagserier du skal igjennom, kan det være lurt å planlegge hvor mange ganger man skal repetere gjeldene slag/kombinasjon. Tren på teknikkene effektivt, kort, og med relativt få gjentagelser. Det som er helt nytt for deg, bør du holde nede til maks. 20 minutter 2-3 ganger i uken. Det som er innlærd, men som trenger å perfeksjoneres, kan trenes med mange flere gjentagelser, da dette ikke trøtter ut innlæringsevnen.


·Skyggeboksingen passer utmerket godt til oppvarmingsbiten på trening, så start med denne treningstypen.


·Trening på tung sekk bør være treningens siste moment. Her må du passe på, så du ikke overdriver. Trening på tung sekk innebærer stor belastning på kroppen, og kan derfor fort bli en innfallsvinkel til muskulær overtrening. Tren derfor et begrenset antall ganger på hvert slag/kombinasjon.