Slitasje i nakken – hva skal jeg gjøre?

0
371

SPØRSMÅL & SVAR: På grunn av «slitasje» i nakken, gjør det vondt å øke den fysiske aktiviteten. Hva kan gjøres?











Spørsmål:
Jeg har mye slitasje i nakken og kan nesten ikke trimme noe før jeg får vondt. Jeg hadde et opplegg på et treningssenter, men ble ikke noe bedre. Har prøvd fysikalsk behandling og kiropraktor uten å blitt bedre.


Svar:
Slitasje i nakken oversettes herved til tretthet/smerter/ubehag, som forverrer seg dersom du øker aktiviteten. Jeg tyder dette ut av at at du ikke kan trimme noe særlig på grunn av nakken din.


Det er trolig en overtrening/belastningsskade du har i nakken. Dette kommer til syne ved at økt aktivitet forverrer tilstanden, og at hvile bedrer tilstanden.


Du har ikke slitasje i dette vevet som ikke kan reparere seg. Tilstanden opprettholdes trolig på grunn av din daglige aktivitet. Nakken din prøver fortløpende å bli bedre, men hver morgen når du står opp, begynner ny belastning som så bryter ned igjen det lille nakken i løpet av natten har rukket å bygge opp.












</TR>
KRONISKE SMERTER SOM ØKER VED AKTIVITET:
Alle belastningsrelaterte smerter kan man bli
kvitt. Selv om du har hatt smerter i åresvis, så
kan du bli kvitt disse plagene i løpet av noen
uker. Slå deg ikke til ro med at det skal fortsette
å gjøre vondt.
Overskuddet må være på plass i vevet før en styrkeøkning finner sted. Så lenge du opererer etter smertegrensen vil aldri nakken bli sterkere. Du er nødt til å hvile tilstrekkelig ut, før vevet setter i gang sin oppbyggende prosess. Fra det tidspunktet alle smerter/ubehag i bindevevet/brusken, slipper taket, så bruker vevet 7 hviledøgn for å bygge opp sitt overskudd.


Jeg har selv hatt belastningsskader i nakken som ikke har blitt bedre på grunn av min daglige aktivitet. Jeg løste dette ved å ligge i ro med hodet i nesten tre uker. Grusomt kjedelig ja, men frisk ble jeg.


Jeg er overbevist om at skaden din lar seg rette helt og fullstendig opp, og at du kan være frisk fra dette. Jeg anbefaler at du bestiller heftet Belastningsskader her på trim.no. Der vil du få beskrevet framgangsmåte for å få bukt med belastningsskader.