Spill golf!

0
128

Golf er en glimrende treningsform! Kroppen får en fordelaktig trening der hele kroppen styrkes, og det på en naturlig og hensiktsmessig måte.













På grønt gress med sol under blå
himmel! Treningen byr på frisk luft,
møte venner og stimulere både kropp
og sinn.


Golf
en god sport for tanke og bevegelse


Golf er en kjempefin aktivitet som stimulerer både kropp og sinn. På greenen og på treningsfeltet får du fin mosjon i form av den treningsmetoden som er den aller beste for kroppen, nemlig å stå oppreist, bevege deg lett og spasere. Kroppen er bygd for å gå, og når du står oppreist og går, så bruker du kroppen akkurat slik den er bygd for å brukes. Bare ved å stå oppreist aktiverer du setemuskulaturen, lårene, leggene og hele ryggsøylen. Magemusklene, skuldrene, nakken og halsen trenes også. Gåing trener hele kroppen. Mange er ikke klar over helsegevinsten og treningen som ligger i lett aktivitet som gåing. Det er skikkelig sunt og bra for deg!

Overkroppen får fin trening
Så fort du begynner å svinge golfkøllen får du også trening av overkroppen. Vridningene og kroppsbruken i golf er svært fordelaktig for hele ryggen din, da vridningene stimulerer og trener opp alle de små musklene som er knyttet til hele ryggsøylen oppover. Golf er faktisk medisin for ryggen din!












Golf har ingen øvre aldersgrense. Du kan med fordel trene og
ha detgøy uansett hvor gammel du er.
Avslutt trening og hvil så fort du føler trøtthet
Er du ikke i så god form, så vil du merke at kanskje bare et par timer på golffeltet gjør deg litt trøtt i beina og ryggen. Da skal du gi deg og være fornøyd med den økta. Det er nemlig viktig at du følger kroppens anvisninger og hviler når du blir trøtt. Treningseffekten er på topp innenfor den fysiske aktiviteten som føles lett og behagelig. Det er en gammel og feilaktig myte at du må stå på så du blir sliten, for at du skal få treningseffekt. Eneste forskjellen på en som er i dårlig form og trener, og en som er i god form og trener, er at han som er i god form kan trene lett og pent mye lenger enn den som har dårligere grunnlag. Så ikke slit. La kroppen leke seg i form.


Golftrening ligger innen rekkevidde for de absolutt fleste
Du trenger ikke være rene idrettsutøveren for å spille golf. Inngangen til denne treningsformen og aktiviteten ligger nærme dagligdags fysisk aktivitet, så golfspillet vil bli en fin videreføring av ditt allerede eksisterende nivå av fysisk belastning. Du trener enkelt opp bedre utholdenhet og styrke til å stå og gå på golfbanen, ved å simpelthen trene så lenge du føler det går lett, fint og føles godt og behagelig. Trøtthet er signalet om at du skal avslutte. Det er ikke noe mål å bli trøtt. Finn gjerne ut at 1 time er en passe trening du ikke blir trøtt av, og at 10 minutter økning til neste uke heller ikke gjør deg trøtt.












Golf er treningder dukan ta deg tid
til en prat. Om du bør ta med deg
mobilen på gresset, eropp til deg.
Golf en svært god treningsform
Golf er også fint på den måten at det er en type trening som har ro over seg. I dag er det et problem at trenende løper rundt i et voldsomt tempo og skal yte så voldsomt. Overtrening og belastningsskader er et reelt stort problem. Mange skjønner ikke at kroppen er bygd for å utsetets for daglig, jevn belastning som føles og er lett for kroppen. Kroppen er ikke bygd for å tynes med full gass. Da bryter den sammen. Det lystbetonte i treningen er svært viktig. Og da snakker jeg ikke kun om at det er lysten som fremmer livskvaliteten, men jeg snakker om at kroppens følelser er verdens mest avanserte og finjusterte styrings- og rapporteringssystem. Når du virkelig har lyst til å trene, og treninga føles motiverende, god og givende, da betyr det også at du virkelig er uthvilt, og at kroppen er i en tilstand der den nyttiggjør seg treningen og bygger seg opp.


Hjernen må være uthvilt og ikke mettet av teknikktrening for å få framgang
Lyst-prinsippet fungerer på samme måte også for det mentale. Skal du bli en god golfspiller, er det viktig at du ikke trener for mye teknikk, at du ikke trener for mye på de tingene som går på det mentale. Konsentrasjon og bruksmengde av hodet har også sin begrensning på samme måte som musklene. For mye terping og teknikktrening, gjør deg lei og ute av stand til å fokusere og få skikkelig følelse med teknikktreningen din. Dette vil kunne føre deg inn i en mental overtreningstilstnd som gjør at du ikke får bedre teknikk og utvikler ferdighetene dine. Det er ikke den som trener mest, som blir best. Det er den som trener med riktig tilpasset treningsmengde som får de framgangsrike resultatene.