SPØRSMÅL & SVAR: Hvorfor går jeg ikke ned i vekt når jeg både spiser og er fysisk aktiv?











SUNT KOSTHOLD OG TRENING: Du går ikke ned i
vekt før du tar kontrollen over kaloriinntaket ditt.
Du må innta færre kalorier enn du forbrenner.
Spørsmål:
Lurer på om jeg gjør ting riktig her. Spiser 50g brød til frokost og lunsj,liten middag og 50g brød til kveldsmat.Trener på stepmaskin hjemme 20 minutter 3 ganger i uken.Gjør litt pilates øvelser hver dag! Synes jeg går veldig sakte nedover.Har ihvertfall 7 kg jeg vil ned. Er 171 høy og veier for mye. Veldig mye på magen etter fødsel for snart to år siden.Noen tips?


Svar:
I forhold til både mat og trening så høres du ut til å både være påpasselig og strukturert, så problemet med evt. for treg vektreduksjon ligger neppe i kostsammensetning eller grad av fysisk aktivitet.


Det er viktig å være klar over at verken sunn matt og/eller helt riktig trening, vil automatisk føre til reduksjon av kroppsfett. Det er en ren myte. Det er likevel sannsynlig at folk med høyt aktivitetsnivå vil ha lettere for å holde vekta, da de kan spise mye og bruker kroppen aktivt. Men her er det mange flere og sammensatte årsaksforhold som gir effekten. trolig er svært aktive folk en gruppering som ofte også er opptatt av utseende, som er opptatt av sin fysiske ytelse, sin vekt i forhold til de de trener/konkurrerer i osv. Vi snakker altså om at høy fysisk aktivitet ofte har en sammenheng med interesseområde, personlighet og daglig virke som setter premisser for kroppsvekten. Så at sunn mat og aktivitet alene skal gi reduksjon av fettvekt, det ser jeg ikke noen direkte fysilogisk årsakssammeng i.












GUTTA PÅ GØLVET: I yrker som er fysisk krevende, er
det ikke uvanlig at arbeiderne inntar opptil 4.000
kalorier i døgnet. Men det betyr ikke at arbeiderne
nødvendigvis er slanke.
Faktum er at det finnes hardtarbeidende industriarbeidere som langer inn 4000 kalorier for dagen, og de er i meget god fysisk form med minst 150 treningstimer (som er det samme som arbeidstimer), og de kan meget vel være overvektige. I naturen kan du se dyr som blir tykke når de har god tilgang på mat og kan hamstre. Dette skjer mens de altså er i svært god fysisk form og aktive som bare juling. Jeg har brukt bjørnen som eksempel så mange ganger nå, at jeg kan like godt nevne den igjen: Brunbjørnen hamstrer som en luni-tuni hver høst før den går til sengs i det lune hiet. Dette gjlør den ved å spise bær på lyng. Man skal spise en del når det skal holde over vinteren. Og det gjør den. den spiser opptil 2 ganger mer enn den trenger for å holde det behovsmessige kaloriforbruket sitt. Den er på konstant vandring gjennom lyngen snart døgnet rundt. Og den spiser og den spiser. Så selv om du er ute og går hele døgnet, og spiser, så kan du meget vel gå opp i vekt.












DYR KAN SPISE DØGNET RUNDT: Bjørnen kan være
i fysisk aktivitet snart døgnet rundt, og den kan
spise i store mengder. Dette betyr imidlertid ikke
at den nødvendigvis går ned i vekt. Den kan like
gjerne gå opp i vekt.
Når du trener, så øker du kaloriforbruket ditt. Når dette øker, så trenger kroppen mer kalorier. Da oppstår det sult. Ergo: Jo mer du trener, jo sultnere blir du. En mils joggetur kan gjøre et menneske som til et dyr. En glupsk ulv. Så masse trening vil ikke gjøre deg tynnere. Følger du etter sulten og spiser, så vil du ikke gå ned i vekt. Treningen vil gi deg mer muskler, disse veier, og noen oppdager til stor skrekk at de blir tyngre i stedet for lettere. Men dette er da ikke nødvenigvis fett, men snarere muskler, hvilket er bra. mer muskler betyr større forbruk av kalorier. Som er bra! Men igjen, du blir sultnere.


Så løsningen her ligger sannsynligvis i at du må gå litt mer ned på ditt daglige kaloriinntak, slik at du får den nødvendige forskjellen mellom forbruket og inntaket ditt. Så fort kroppen bruker flere kalorier enn du inntar, så vil den ta i bruk undrhudsfettet som energikilde. Jeg anbefaler slankeopplegget PLUSS. Det er slanking på pluss-siden som ikke reduserer overskuddet ditt, ikke svekker forbrenningen, og som gir null sult.


Vær obs på at slanking med sult reduserer kroppens kaloriforbruk. Dette skjer relativt sakte, og vil kunne nå bunnen etter kanskje 6 uker, opp til 8. Da kan forbrenningen din ha skrudd seg ned til sparebluss, og kroppen din forbrenner kanskje ikke mer enn halvparten enn hav den ville gjort pom du hadde bevart forbrenningen på topp. Med PLUSS går forbrenningen ikke ned. Fordi PLUSS er slanking der du slanker vekk kroppsfettet med akkurat nok kalorier i kroppen til at du forblir positiv på den gode pluss-siden. +