SPØRSMÅL & SVAR: Ved løping oppstår det ubehagelige symptomer i leggene mine. Hva kan dette være for noe?

   

KROPPEN VARSLER OM OVERBELASTNING: Leggene
er sterke og kan tåle mye, men trenes det så
hardt at det oppstår krav til hvileperioder, så er det
fullt mulig å overbelaste disse musklene.

Oppstår det ubehagelige symptomer som stivhet
og murring under trening/etter trening, så er dette
signaler som forteller deg at du trenger mer hvile.

 

Spørsmål:
Jeg trener mye styrke 3-4 ganger i uka. har gjort dette i ca 4 md. løper og spiller fotball i tilegg. Etter relativt kort tid, ca 15- 20 min, med løping, blir jeg svært stiv i leggene og de går over til å føles ut som når de har “sovnet” med prikking og nedsatt sensibilitet. Tviler på at jeg er overtrent da jeg ikke har hatt særlig mye belastning på bena. kan det være kaliummangel? annet?

Svar:
Stivheten er sannsynligvis følge av opphoping av melkesyre i muskulaturen. Dette er ikke ønskelig da det betyr at leggene jobber på et anearobisk nivå, dvs. hardere enn aerobisk som er det man normalt ligger på ved utholdenhetstrening.

   
Ved hvile vil du merke at leggmusklene
etterhvert blir mindre stive og smerte-
fulle. Beregn at det vil kunne ta 14
dager før alle ubehagelige symptomer
er borte. Legg deretter til 1-2 uker til
med hvile, før du setter i gang
treningen igjen.
 

Når denne stivheten etterfølges av murring, så er sannsynligheten svært stor for at leggene dine er overtrent. Når stivhet og trøtthet går over i ubehagelig smerte, så er det fare for at du ved fortsatt belastning på leggene, vil begynne å bryte ned og ødelegge treningsgrunnlag i leggmusklene dine.

Jeg anbefaler at du hvile leggmusklene inntil de føles lette, spreke, sterke, uthvilte, raske, gode og i form. Regn med et minimum på to ukers hvile. Leggene bruker du hver dag til hvert skritt du tar, så du vil trolig trenge lenger tid enn 10 døgn som er minimums hviletid på overtrente muskler.