HAR FÅTT STOR RUMPE: Hva kan gjøres for å minske størrelsen på denne?

   
KNEBØY bygger inntil stor rumpe. Hvis du har et
betydelig anlegg for å bygge rumpe, så unngå
øvelser som knebøy, markløft og utfall. Tren i
stedet isolasjonsøvelser som leg extension og
lårcurl.
 

Spørsmål:
Jeg har nå trent med vekter i snart 2 år. Jeg har ikke for mye fett på kroppen, men har en veldig stor rompe. Det jeg lurte på var hvordan jeg kunne få strammet opp rompen. Da tenker jeg på hvilke øvelser, antall set, reps og hvor tung skal belastningen være? Burde jeg sykle, jogge eller gå turer for å stramme opp rompen?

Svar:
“Stor rompe” er en sak som som oftest kan rettes gjennom vanlig slanking. Men i de tilfeller generikken spiller inn, og det gjør den av og til, så vil nok enkelte måtte leve med ei rompe som kanskje er litt større enn man ønsker seg.

Dersom du bedriver tung fysisk aktivitet og mye, på setemuskulaturen slik f.eks. kroppsbyggere gjør gjennom dype knebøy med høy belastning, så vil dette selvsagt utvikle større/stor muskulatur i setet. Ved å redusere slik belastning og trene rundt setemusklene, så kan størrelsen på endepartiet reduseres også via muskelmassen.