Styrketrening gir deg godt humør!

0
72

BIVIRKNINGEN AV STYRKETRENING NÅ FUNNET: Bedre humør! Du ler, du smiler. Du ler deg neppe ihjel, men til et lengre og bedre liv. LE!










Du bretter opp overarmen og smiler, eller andre
smiler, kanskje av ulike grunner. Uansett
kan treningen din føre til bedre humør, og det
langt utover egne munnviker. Smilene smitter
så det er til å bli i godt humør av.
De fleste har fått med seg at trening generelt er godt for helsa. Styrketrening er spesielt gunstig for å forebygge lidelser i muskel/skjelett-systemet.

Etter hvert har det også kommet frem resultater som viser effekt av trening på ulike psykiske plager. Det har da først og fremst dreid seg om kondisjonspregede aktiviteter.

I de senere år har det også vært antydet at styrketrening kan ha lignende effekter.

En amerikansk forsker ved navn John B Bartholomew har vist at styrketrening ikke bare stabiliserer humøret, men gir deg bedre humør enn det du hadde før trening.
Dette kom han frem til ved å påvirke humøret til en gruppe av mennesker i ulike retninger. Den ene halvparten av gruppa fikk så trene styrke. En stund etter at de hadde blitt påvirket, så fikk de som ikke trente, tilbake det humøret de vanligvis hadde, mens de som trente styrke ble i bedre humør enn de var før forsøket.

(Bartholomew, J. B. (1999): The effect of resistance exercise on manipulated preexercise mood states for male exercisers. Journal of Sport and Exercise Psychology, 21, 39-51.)