SPØRSMÅL & SVAR: Er det fordelaktig å trene til “failure”, det vil si at man kjører på så hardt at neste repetisjon ikke er mulig.

   
IKKE NØDVENDIG Å TA UT ALT: Du kan trene med
lett innsats og øke maksimalt. Når du trener på
toppen av overskuddet med lett innsats, må du
trene oftere.
 

Spørsmål:
Jeg leste at man ikke skal trene til failure når man er ute etter å øke maksen i f.eks benkpress. Failure er bedre når man bygger volum. Ligger det noe i dette?

Svar:
Begrepet “failure” betegner å trene så hardt at du stanses av at du ikke klarer mer. Denne typen trening er svært hard for kroppen og fører veldig lett til overtrening, stagnasjon og faktisk tilbakegang. Hele kroppens allmenntilstand og immunforsvar vil kunne reduseres i negativ retning. Hyppige forkjølelser og slitenhet er vanlige tilstander for utøvere som bedriver slik trening.

Det ideelle og riktige er å trene på toppen av overskuddet. En jevnt økende belastning i form av mere vekter på stanga, vil gi maksimal framgang hva gjelder styrke og muskler. Når du går ned på innsatsen, betyr det at du må trene oftere da restitusjonsperioden kortes ned.

Jo bedre treningsgrunnlag en utøver har, jo bedre tåler han hard trening. En utøver med dårlig treningsgrunnlag, vil tåle svært lite hard trening før det går galt.