Supermosjonistene er på fremmarsj blant norske kvinner og menn. De trener ti timer i uka eller mer – og kombinerer det med jobb, familie og venner.

Supermosjonistene er hverdagens ”eliteutøvere”. De er bevisst på hva de putter i munnen og hvordan de trener. De skal ha resultater. For Dagfinn Mosveen fra Asker er det sykkel for alle penga (bokstavelig talt).


Idrettsgren og meritter?
På vinteren kombinerer jeg sykkel på rulle med ski og løping. Startet så smått med sykkel på midten av 90-tallet. Bror Helge hadde startet med sykkel et par år før så han lurte meg med på Askerrunden Veterancup i kl. 30-39. Det ble jeg kjørt av feltet etter 2 km, men fullførte runden på 2 t. 18 min. To år etter ble jeg nr. 2 i samme klasse og kjørte samme runden på 1,34.




Jeg har vunnet en del veterancupritt i klassen 40-45 og 45-49. Stjernetråkket 2 eller 3 ganger. Hurdalsjøen rundt 1 gang, Bærumsrunden samt noen andre. Beste plassering i NM var en fjerdeplass. Lagritt som Lillehammer – Oslo har jeg vært med på en rekke ganger. Det har gitt 3 seire og 2 andreplasser samt en 4 plass, flere ganger som kaptein og oppmann for Asker CK.


Hvordan ser yndlingsuka di ut?
Drømmeuka mi har ti treningstimer fordelt utover uka. Med ektefelle, to barn og full jobb krever det litt planlegging, men jeg pleier å få det til. Da er det gjerne fordelt på tre harde økter, en veldig rolig økt og en jevn langtur.


Mandag: På vinteren skitur eller sykling 1,5 time på rulle. Varierende treningsintensitet, men ettersom jeg nå kjører basistrening før sykkelsesongen gjelder det å ikke kjøre seg alt for sliten. Tar gjerne inn endel basisintervaller.


Tirsdag: Har en fast gjeng jeg trener med og vi tar gjerne en passe hard 2-3 timers tur på ski eller sykkel. Vi lover hverandre å ta det rolig, men trekker hverandre opp i løpet av økta. Du vet hvordan det er, vanskelig å holde igjen J


Onsdag: Rolig trening, gjerne sykkelrulle 1,5 time. Trener helst alene på disse rolige øktene


Torsdag: Litt variert program. Er instruktør på SATS for Asker CK, så det blir ofte en tur på rulle med den gjengen. Her tråkker vi til!


Fredag: Hvile, eller veldig rolig restitusjonstrening. Tar gjerne halvannen time i skauen. Dette er balsam for såre muskelfibre og gir overskudd.


Lørdag/søndag: En rolig økt og en hard økt, den harde kommer gjerne på søndagene med 4 timer i jevnt, hardt tempo




Trene sammen eller trene alene?
Jeg synes det er fint å trene de harde øktene sammen med andre. Da presser vi hverandre til å ta fram det lille ekstra på trening. De rolige øktene liker jeg å ta alene. Å rusle i skogen og bare lytte til naturen gir fantastisk restitusjon samtidig som det skjerper sansene.


Hva spiser og drikker du?
Det å få i seg nok næring både via faste måltider og under trening er helt avgjørende for at treninga ikke skal bli et ork.


Jeg er ikke noen kostholdsekspert, men tror jeg er flink med frokosten med brød, melk, juice, kokt skinke, ost, egg, makrell i tomat. Jeg føler dette gir en god start på dagen. Samme måltid bruker jeg stort sett om kvelden. På kvelden etter trening lager jeg en shake med Body Supports Gainer som inneholder mye karbohydrater og proteiner. Pulveret er lett oppløselig og smaker godt. Jordbær er favoritten min.


Denne shaken bruker jeg også stort sett som måltidserstatter på dagtid da jeg reiser mye og ofte har liten tid til å sette meg ned og spise. I og med at jeg driver som takstmann, blir det mye tid i bilen om dagen, hektisk flying hit og dit og dermed lite struktur på spisingen. Shaken er et veldig godt alternativ til hvetebollene som mange andre takstmenn dytter i seg J




Hvordan forbereder du deg til konkurranser?
Jeg passer på å ha fulle karbolagre før start, det går mye i pasta de siste dagene, men vel så viktig er den raske restitusjonen etter trening. Da bruker jeg samme ”Gainer-shake” fra Body Support for å få de raske karbohydratene etter treningen.


Kjører rolige økter de siste dagene før ritt. Er det spesielt viktige ritt, blir det formtopping de siste 2-3 ukene før start.


Under trening har jeg forresten en tid nå også prøvd ut en sportsdrikk fra BS som heter Foz. Denne virker lovende utenat jeg kan konkludere med dette da denne bare er brukt i en kort periode. Har slitt en del med kramper under harde ritt og er spent på om dette er løsningen.


Hvordan ser konkurransesesongen din ut?
Sykkelsesongen starter tidlig, først ut i år er Stjernetråkken i Fredrikstad 18. april. Deretter går det slag i slag. NM går i juni – da blir det formtopping i forkant J. Kjører normalt et par ritt hver annen uke, kanskje noen treningsritt innimellom det. Så har jeg noen kamerater som liker terrengritt, og jeg blir gjerne med dem noen ganger også. Da får jeg litt juling, men de sosiale er viktig det også!



Artikkelen er sponset av Bodysupport. BS ønsker å sette fokus på supermosjonistene som trener ti timer i uka ++, hvordan de trener, hvilket kosthold de har og hvordan sesongen ser ut.