Svømming, godt for leddene.

0
84

Nå er det høst og da er det deilg å ta seg en tur i svømmehallen.

Nå er det høst og da er det deilg å ta seg en tur i svømmehallen. Frister det ikke å ta en deilig treningsøkt i vannet? Her kan du lese om hva svømmingen kan gjøre for deg.

Det kjennes herlig å svømme og føle seg nærmest vektløs i det man tar svømmetakene. Svømming er faktisk den mest skånsomme treningsformen uten noen form for mekanisk belastning på noen ledd. Samtidig får du brukt hele kroppen uansett hvilken måte du svømmer på.

Hvordan svømme?
Et tips for å gjennomføre en svømmeøkt er å svømme i jevnt tempo, så du klarer å holde på lenge før du tar en pause. Sett deg konkrete mål som for eksempel hvor mange lengder eller meter du skal svømme før du tar en pause. Når du velger å ta pause, så stig opp av bassenget og sett deg på land. Da får du slappet ordentlig av før du går i gang med en ny runde.




Mange tror kanskje at svømming gir stor utelling på kaloriforbruk. Det gjør det faktisk ikke. Du bruker selvfølgelig energi på svømming, men i forhold til andre typer trening så vil ikke svømmingen forbrenne så mange kalorier. Det er to grunner til dette. Det ene er at de fleste er for dårlig teknisk til å kunne gjennomføre en økt med høy intensitet. Hvis man har riktig teknikk og høy intensitet, vil man kanskje uansett ikke klare å holde på lenge nok til at det kalorimessig får så bra uttelling. For at svømmingen skal få noe særlig tak på fettforbrenningen må du altså ha riktig teknikk, høy intensitet og evne til å holde denne intensiteten i enn bare noen minutter. Likevel vil kalorieffekten være moderat, selv om du kjører intervaller. Grunn nummer to til dette er at svømming ikke er vektbærende, på samme måte som for eksempel å gå. Er du ute etter å forbrenne fett er ikke svømming det du bør bruke som middel. Da bør du heller prøve Wave, sette deg på en romaskin, jogge, bruke ellipsemaskin, spinne, gå på tredemølle eller melde deg på et fotballag.




Uansett så er svømming en flott måte å slappe av og nyte vannet på. Du vil garantert føle deg ekstra bra etter en lang, rolig svømmetur rundt omkring i bassenget. En god idé kan være å kjøre spinning eller jogging før du kaster deg ut i vannet. Da får du satt fettforbrenningen i gang og kanskje du da likevel får litt ut av svømmingen likevel, hvis du bare er ute etter å forbrenne fett.