SPØRSMÅL & SVAR: Kneskade etter for mye belastning på sykkelen. Hva bør jeg gjøre?











SYKLING ER GLIMRENDE TRENING: Men aktive
utøvere som trener systematisk, må passe på at
treningsmengden/konkurransene, ikke overstiger
treningsgrunnlaget.
Spørsmål:
I sommer var jeg på ferie i syden i 3 uker og trente ingen ting. Vanligvis sykler jeg 6 dager i uka. Da jeg kom hjem syklet jeg 13 økter på 14 dager. På en 3 timers langtur fikk jeg smerter i det venstre kneet, rundt kneskålen. Etter trening ble smertene sterke. Jeg stoppet derfor å trene på sykkel etter råd fra lege på Nimi. De værste smertene forsvant etter en uke, men jeg har i dag (3 måneder senere) konstante murrende smerter rundt og under kneskålen. Jeg har ikke trent på sykkel siden. Smertene øker når jeg går, svømmer eller går på rollerblades med staver.


Jeg lurer derfor på om det kan være en ide med total vile med krykker? Hvirker som kneet ikke klarer å lege seg.


Har en følelse av at jeg kaster bort tid og penger hos lege/fysioterapeut.
Har opplevd dette før i forbindelse med belastningsskade i ryggen som ennå ikke er bra.


Hva synes du jeg bør gjøre?












KNELEDDENE ER SVÆRT VIKTIG Å TA VARE PÅ:
Oppstår det knesmerter under eller etter
trening/løp, bør man ta dette på alvor med
en gang. Ikke gi skadene sjans til å bli
kronifiserte.
Svar:
Dette er en meget sikker sak: Du har åpenbart en belastningsskade i kneet. Dette gjør du bevisst greie for gjennom at du vet når og hvordan skaden oppsto, og du ser grunnen til det, samt at du vet at smertene forverres av økende aktivitet.


Og jeg er enig, du kaster bort penger til ingen nytte, for kun kroppen din kan reparere det kneet. Det eneste du kan gjøre, og som 3 måneder uten å bli frisk vitner om at du må gjøre, er å sørge for god nok hvile for kneet ditt.


Krykker er svaret ja. Kjedelig? Ja. Plagsomt? Ja. En irriterende og belastende omstilling av hverdagen for en periode? Ja. Noe positvt med hersens krykker? Ja. Kneet får den roen det må ha og du blir bra igjen. Skulle du gjort dette for 3 mnd. siden? Ja. Men igjen, hvorfor ha det travelt? Livet går sin vante gang, også på krykker.


Vær obs på at du ikke utfolder deg for mye på krykker. Det er stor og uvant belatning på overkroppen, og som jeg selv har erfart, krykker kan gi belastningsskader i albuer, skuldre og kanskje også i brystmusklene. Så ta det med ro.


Og du må bruke like lang tid å gjenoppbygge treningsnivået ditt, som du har vært borte fra rutinen din. Stå på, du er frisk like om hjørnet nå.