Systemisk overtrening betyr lett svette og mye

0
58

SYSTEMiSK OVERTRENING: Overbelastning som benevnes som systemisk dreier seg om overtrening av hjerte, blod og kanskje også andre organer som lungene.

Systemisk overtrening betyr lett svette og mye













SVÆRT MANGE UTØVERE RAMMET: Det har vært et alt for
lite fokus på systemisk overtrening, og svært mange utøvere
lider av denne formen for overtrening uten å vite om det.


KONTAKT TRiM.NO EKSPERTISE: Ta kontakt på mail og få
deg en personlig konsultasjon! Vi kan hjelpe deg i gang igjen
med maksimal framgang og forbedrede resultater i dag!
For personlig konsultasjon, send mail til oppheim@trim.no.

SYSTEMiSK OVERTRENING: Overbelastning som benevnes som systemisk dreier seg om overtrening av hjerte, blod og kanskje også andre organer som lungene.


Et av de første symptomene som blir framtredende ved systemisk overtrening, som dreier seg i hovedsak om overtrening av hjerte og blod, kanskje også lungene, går ut på at overtreningen rammer indre organer og funksjoner, og det første og mest framtredende symptomet på denne typen overtrening, er at du lett begynner å svette, og gjerne at du svetter mye.


Viktig å se de to overtreningsmulighetene
Man kan dele opp overtrening i to båser, nemlig muskulær overtrening som rammer kroppens muskulatur, og systemisk overtrening som går på overtrening av hjerte, blod og kanskje også lungene. Det er fullt mulig å bedrive trening som fører til overtrening kun i det ene båsen/kategorien. Man kan ofte se på utøverens treningstilstand og prestasjoner og utvikling av prestasjoner, om hvilken type overtrening det er som utgjør problemet hos omtalte utøver.


Muskulær overtrening bremser/stopper utviklingen av treningens volum (lengde/hyppighet/mengde)
Ved overtrening i armer, bein, viljestyrt muskulatur på kroppen, så er det typisk at utøveren får økende symptomer og smerte når denne prøver å øke treningsmengden ved å legge til volum. Å legge til volum vil si å øke treningens lengde og hyppighet (hvor ofte det trenes), og da vil muskulær overtrening begynne å streke ved at det påbegynnes en økning av ubehag/smerte, og utøveren presses til å ikke prøve å øke treningsvolumet. Derimot kan utøveren bygge suksessivt høyere intensitet (vektmotstanden per repetisjon/treningsfarten), så sant at utøveren samtidig som farten på treningen går opp (eller antall kilo på stanga økes), går samtidig noe ned på treningens volum.


Utholdenhetsutøvere kan løpe mange mil per uke og samtidig dra med seg en systemisk overtrening. Utøveren vil kunne merke den systemiske overtreningen ved at treningen ikke går lett, føles god, eller virke morsom og motiverende. Utøveren trener på ren vilje og må slite seg gjennom pusten/treningen, og det føles ikke godt. Det psykiske treningsutbyttet kan etter hvert arte seg som negativt.


Maratonutøvere/triathlonutøvere må være spesielt på vakt
Dersom du har utviklet et godt volum i treningens volum, altså at du for eksempel har mange sett og reps og/eller løper/sykler/svømmer et betydelig antall meter/kilometer/mil per treningsenhet (dag/uke/måned/år), men du klarer ikke å tilbakelegge treningen slik at farten/intensiteten øker, altså du forbedrer ikke rundetider og/eller løpstider, da er sjansen stor for at du overtrener systemisk. Utholdenhetsutøvere som trener med høyt volum, løper den største sjansen for å pådra seg systemisk overtrening.


Systemisk overtrening gjør at du ikke blir sterkere ved at du stadig kan løfte mer per repetisjon. Og/eller systemisk overtrening gjør at du ikke klarer å gradvis løpe fortere og fortere. Men på samme volummessige nivå så kan du trene opp musklene dine til å tilbakelegge et betydelig økende treningstimer til tross for at du er overtrent systemisk.


Ved systemisk overtrening svetter du lett og mye
Så fort det positive overskuddet er borte og overtrening dermed inntreffer, så vil du på samme treningsmengde plutselig begynne å svette lett og gjerne lenge før du gjorde det på forrige trening. Og du svetter nå mye. Og i stedet for å føle deg som en positivt ladet, sterk, utholdende treningsmaskin som kun responderer positivt og godt på treningen (du vil bare øke på og kjøre på), så er du nå tung i pusten og puster og peser og må tvinge deg framover og gjennom med viljen, treningen føles ikke god og du ser ikke akkurat fram til å ta fatt på neste kilometer og/eller repetisjon. Og når det er slik, ja da er du overtrenet systemisk.


Sjekk ut nettbutikken til trim.no. Der finner du det viktige heftet Optimal Kondisjon. Heftet anbefales enhver utøver som ønsker å forbedre sin kondisjon og trene 100% riktig med maksimal framgang!