Ta vare på formen mens du er på ferie

0
267

Fristelsene er mange og «etter lite trening og noen solide grillparties, så ser du formen forsvinne som dugg for solen», hva nå?










Mange har jobbet hardt for å komme i god form til standsesongen. Tøffe styrkeøkter samtidig som man har lagt om kostholdet og plusset på kardiovaskulær trening for å få musklene til å synes. Endelig er ferien kommet og du kan få ”vist fram” all innsatsen du har lagt ned. Ofte vil ferie også føre til at treningen og kostholdet får lide. Kanskje drar du vekk på ferie og treningsmulighetene er tilsynelatende ikke de samme som det du er vant til. Etter lite trening og noen solide grillparties, så ser du formen forsvinne som dugg for solen. Før panikken tar deg så gir vi deg muligheten til og unngå at formen går rett i dass.

Det første du bør sjekke ut er om det er noen treningsmuligheter der du er. Etterhvert så har det dukket opp helsestudioer på de merkligste plasser. Finnes det et helsestudio der du er så kan det lønne seg og ta noen turer innom for og holde sixpacken sånn nogenlunde synlig.

Skulle du ha havnet på en plass hvor det ikke finnes ett slikt tilbud, så finnes det likevel muligheter. Her følger noen forslag til hvordan du kan trene de viktigste muskelgruppene uten bruk av vekter:

BBRYST/SKULDRE/TRICEPS: Da har vi de gode gamle armhevingene. Du inntar en bred armstilling og en smal fotstilling. Tilhører du de sterke så kan du få en kompis/partner til å sitte på øvre del av ryggen din med føttene mot dine føtter. Som tilleggsøvelse så kan du gjøre armhevingene med smal armstilling. Da får du en større belastning på triceps.
MAGE: Her kan du bruke situps. Kjør rolig og konsentrert med korsryggen i kontakt med underlaget. For variasjon kan du legge inn en twist. Feks høyre albue mot venstre kne osv. Føttene kan du legge vekselvis på bakken og opp i luften.
KORSRYGG: Ligg på magen og løft over- og underkropp 10 cm over bakken. Strekker du armene foran deg så får du en liten effekt på bakside skuldre også.
RYGG/BICEPS: Her må dere være 2. Still dere rett ovenfor hverandre med 1 m avstand og hold et håndkle eller noe lignende i mellom dere(i enden) Så lener den ene seg bakover mens den andre trekker håndkleet og motparten i mot seg. Her kan dere kjøre annenhver gang(rep). Husk og reguler hvor mye du lener deg tilbake etter motpartens ønske.
LÅR/SETEMUSKULATUR: Finn en vegg eller noe annet å lene deg inntil. Så kjører du ettbeins knebøy, mens du støtter deg på ene armen. Husk å holde hælen i gulvet/underlaget.
LEGGER: Finn en kant eller trapp hvor du kan støtte deg på en eller annen måte med ene armen. Still deg så med fordelen av fotbladet innpå kanten/trappetrinnet og gjør tåhev. Dette kan gjøres med både ett og to bein.

Kjører du dette ferieopplegget et par ganger i uka med 3 serier a 10-20 reps, så får du en grei treningseffekt.

For å få til litt fettforbrenning så er det bare å holde seg i bevegelse.
Aktiviter som passer på ferie kan være svømming/bading, strand-fotball/volleball, frisbeekasting etc. Bare bruk fantasien. Det er vanlig at formen taper seg litt i ferien. Så lenge du er oppfinnnsom så trenger ikke tilbakegangen bli så stor. Om du skulle bli litt slappere i fisken så gir jo det bare ekstra motivasjon for å starte på skikkelig trening når ferien er over og det kan jo være ett gode.