Fet fisk bør være på menyen din minst 2-3 ganger per uke. Det må til for å få i seg anbefalt mengde av disse viktige fettsyrene.

 

 

   
GYLNE PILLER: Disse fettsyrene er ikke
magiske, men de kan forbedre din helse.
Og en bedre helse det er jevngodt med
muligens bedre treningsresultater. Vi vil
alle ha en kropp som fungerer optimalt.
 

For hjernen
Fettsyrene du kan finne i fet fisk og/eller i selolje, er viktige for utviklingen av hjernen. Studier antyder og foreslår at omega 3 har betydning for kognitive ferdigheter, og kan virke positivt på konsentrasjonsevnen.

For leddene
Omega-3 kan hjelpe ved ømme og stive ledd. Dette er gode nyheter for deg som sliter med ubehag/smerter i muskler/ledd. Flere studier har vist en forbedring hos personer som plages med svake leddplager ved tilførsel av omega 3. Omega 3 inngår i cellemembranene, og er forstadiet for viktige signalstoffer i kroppen som har betydning ved slike plager. Det er vel kanskje mindre trolig at du vil bli helt symptomsfri, men en viss bedring er mulig å regne med. Prøv og se.

For hjertet
Det er ingen nøyaktig vitenskap å forstå seg på kosttilskudd, slik heller ei med omega-3-fettsyrene. Så nøyaktig hvordan omega-3 påvirker hjerte- og karsystemet, er fremdeles ganske uklart. Studier tyder imidlertid på at omega-3 blant annet kan virke lett blodtrykksenkende, og ha en heller gunstig virkning på fettstoffer i blodet ved at det kan virke svakt triglyseridsenkende. Triglyserider utgjør klart hoveddelen av fett (lipider) i matvarene våre.