Tøying og balanse

0
154

SPØRSMÅL & SVAR: Jente på 16 år vil bli danser og lurer på hvordan hun skal bli mykere.











Spørsmål:
Jeg er 16 år og trener meg selv til å bli danser. Jeg må bli mye mykere og få bedre balanse.


Når gir tøyingen best utbytte? (når blir man mykest) når man er veldig varm? Hvor lenge kan jeg tøye for at det ikke blir skadelig?


Kan du gi meg noen bra balanse øvelser?


Svar:
Tøying kan trenes 1 til flere ganger per uke, avhengig av hvor hardt/mye du trener. Varm opp og gå gjennom et program med forskjellige øvelser 2-4 ganger. Etter to innledende omganger der du holder hver tøying i rundt ett minutt, kjører du 1 omgang der du holder hver tøy i opptil 3 minutter.


Husk at kroppen trenger tid til å tilpase seg, så ikke driv deg hardt. Mykheten vil komme etterhvert.


Vær forsiktig med tøying når du er veldig varm og gjerne sliten etter trening. Da er det fort gjort å pådra seg strekkskader. Unngå også å være kald når du tøyer. Varm opp og vær uthvilt og fin i musklene.


Balanseøvelser kan være dans med forskjellige rytmemønster, balansebrett, og øvelser på ett bein. En god danser må trene dansing. Du blir det du gjør.