Tren underarmer med Arnold

0
182

Schwarzenegger: Underarmene er en viktig del av en kroppsbyggers armer. De får ofte bra belastning gjennom bicepstreningen, men kan i noen tilfeller trenge biøvelser.

WRIST CURLS MED STANG:
Tunge curls med stang får underarmene til å jobbe hardt, men denne øvelsen tillater deg å virkelig isolere underarmene helt og holdent.





Hold vektstangen med et underhånds grep som vist på bildet. La enden på underarmene hvile mot enden på en benk eller lignede, slik at du fritt kan senke håndleddene nedover. Lås albuene dine med knærne. Bøy så håndleddene så langt nedover du kommer, og rull vekten opp igjen. I nedre posisjon kan du la vektstangen rulle litt framover i grepet. Dette gjør du ved å delvis åpne grepet du har om stangen. Denne lille detaljen øker grepsstyrken din og fingrene svært merkbart.


Underarmene har som regel svært godt treningsgrunnlag slik som leggene, og du skal derfor ikke være redd for at du kjenner at det brenner i musklene på slutten av settene.






OMVENDTWRIST CURLSMED MANUALER:
Reverserte wrist-curls eller omvendte underarms-curls. Denne øvelsen trener opp musklene som befinner seg på oversiden av underarmen din. God utvikling av denne muskulaturen tar seg pent ut i helhetsinntrykket av armene dine i de poseringer hvor det er kroppen bakfra som poseres.


Ved å bruke manualer på denne øvelsen, så sikrer du deg at hver side av kroppen jobber opp mot sin kapasitet uten hjelp fra andre siden eller andre muskler. Manualene er således med på å gjøre isolasjonen av de små underarmsmusklene på oversiden, bedre og mer effektiv.


Det første bildet viser startposisjonen i Omvendte underarmscurls. det andre bildet viser topp-posisjonen på denne øvelsen. Du kan muligens kjøre litt lettere på underarmene med denne øvelsen, da underarmenes styrke ikke nødvendigvis er like godt utviklet som underarmsmusklene som bøyer håndleddet innover (bøyer håndflaten mot underarmen).


Du trenger ikke trene mange sett på denne øvelsen. 1-2 sett per uke holder dersom du trener relativt hardt og effektivt. Se forøvrig de andre artiklene om Schwarzenegger og trening av de ulike muskelgruppene. Der vildu finne mer utfyllende informasjon om treningsmengde, sett, reps og hyppighet, samt tilrådelig innsats på treninge.


Bildene er hentet fra www.thearnoldfans.com.