SPØRSMÅL & SVAR: Jeg planlegger en lengre ekspedisjon til sommeren. Skal gå med tung sekk. Hvordan bør jeg trene fram mot dette?











FOTO:Børge Ousland.
Time etter time ute i marka på stier og steinete
veier, med flere bildekk hengende på slep. Slit,
hardt arbeid og blodsmak i munnen. Det blir
polfarere av sånt.
Spørsmål:
Jeg planlegger en lengre ekspedisjon til sommeren, hvor jeg kommer til å gå 2-3 mil med tung sekk, pr dag, i ca 3 måneder (i fjellet).Hvordan kan jeg på en best mulig måte trene kroppen for denne påkjenningen? Hvilke muskelgrupper bør trenes spesielt?


Svar:
2-3 mil per dag med tung sekk, hver dag i 3 måneder, jøje meg! Da må du i trening, det er sikkert! Jeg anbefaler at du tar på deg en tung sekk og legger opp daglige gåturer/fjellturer. Disse bør du kjøre inntil du kan ligge på din omtalte treningsmengde.


Et alternativ kan være om du kjører i gang mye joggetrening som du bygger opp til flere timer per uke, og så gjør du heller litt mindre ut av treninga med sekk, dersom det blir vanskelig for deg.


Det krever mye av en kropp å gå flere mil per dag, dag etter dag over så lang tid. Har du ikke et meget godt grunnlag, vil det oppstå overbelastninger veldig lett.


Børge Ousland klarte å gå 12 timer hver dag på ski, med pulk på over hundre kilo etter seg, i nær tre måneder på Nordpolen. Grunnlaget ble lagt med å slepe bildekk etter seg 4 timer hver dag.