Trening & kosthold for nybegynnere

0
93

STARTING UP: Få med deg noen nyttige i tips i begynnelsen, så vil alt gå mye lettere. Det gjelder å beholde den lette følelsen!











For en person som skal begynne med styrketrening for første gang, er det mye nytt å forholde seg til. Som nybegynner vil du vanligvis få tildelt et program av en instruktør på det senteret du skal begynne å trene ved. Du får samtidig høre en masse uttrykk som sett, reps, failure, muskelkontakt etc.

I tillegg vil du oppdage at det er mange som har en mening om hvordan du skal trene, hvilke øvelser som er best osv. Det du ganske fort vil merke er at den informasjonen du får fra ulike personer, ofte varierer. I en slik ”jungel” av meninger og råd, kan det være vanskelig for en som er uerfaren å vite hva som er riktig. Mange hevder at treningen er veldig individuell, at hver enkelt må finne sin måte å trene på. Dette er en sannhet med mange modifikasjoner. Så sant du ikke har spesielle plager eller sykdommer så er prinsippene for treningen ganske universielle.

For en nybegynner er det en del ”kjøreregler” som bør gjelde. Den første er at du tilegner deg en god teknikk. Da er det samtidig en forutsetning at du bruker moderat belastning og har en rolig kontrollert utførelse i alle faser av bevegelsen (øvelsen). Det er ikke nødvendig å ta seg 100 % ut for å få fremgang. Det at belastningen skal være moderat, gir samtidig føring på antall repetisjoner. De vil vanligvis ligge på 8-12 stykker.












LA DET SUNNE VÆRE GODT, så fortsetter
du med det.
Fiber er viktig for
eksempel, men du kommer til å brenne
ut hvis du skal brødfø deg på
fiberplater.
Maten er mye mer enn føde
for å overleve. Vær sunn, men ikke på
bekostning av all matgleden. Det er ikke
sunt.


LETT:TREN LETT. SPIS LETT. VÆR LETT.
En nybegynner kan godt trene samme muskelgruppe 2 ganger pr. uke. For eksempel ved hjelp av en såkalt ”2-splitt”. Dvs at du deler treningen i 2 forskjellige økter som så trenes 2 ganger pr. uke(4 økter pr. uke) En treningsøkt bør ikke vare mer enn ca 1 time.

Det er flere grunner til at en nybegynner kan trene samme muskelgruppe oftere enn en som er viderekommen. Den viktigste er at nybegynneren ikke trener med maksimal intensitet. En moderat intensitet er med på å forebygge feil teknikk og skader i muskler/skjelett. En nybegynner er heller ikke i stand til å bryte muskulaturen like mye ned som en erfaren pga. at han/hun ikke har kapasitet muskulært (styrkemessig) sett. Allikevel skal du kunne ha god fremgang en lang stund.

Hvor lenge du holder deg til en 2-splitt før du går videre, vil kunne variere. En tommelfingerregel er at du bruker den så lenge du har gode resultater av treningen. Over tid så kan treningen splittes opp i 3-4 deler og intensiteten kan høynes.

På kostholdsfronten så vil du også høre snakk om at du må bruke diverse kosttilskudd for at treningen skal bli optimal. For en nybegynner er dette langt fra nødvendig. Det viktigste er at du har et sunt og variert kosthold spredt utover dagen.











GENETISKE FORSKJELLER: Bittesmå
blir ikke kjempestore. Du må se an
utviklingen din og potensialet ditt på
bakgrunn av hvem akkurat du er. Og
det er sant at man kan være lykkelig
som liten. Liten og sprek.

Det vil i praksis si at du har de 4 hovedmåltidene frokost – lunsj – middag og kvelds. I tillegg kan du spe på med 2-3 mellommåltider. Hovedmåltidene bør være komplette måltider. Dvs. at de bør inneholde karbohydrater – proteiner – sunt fett – vitaminer & mineraler.

Ett viktig poeng er å tilpasse måltidene slik at du spiser ett måltid ca 1 time før trening og ett måltid rett etter trening.

Under hele dagen bør du innta vann, da det er kroppens smøre/rense-middel.

Følger du disse generelle retningslinjene for trening og kosthold er du godt i gang. De vanligste feilene en nybegynner begår, er å trene for hardt og spise for dårlig.


NYBEGYNNERE ØKERFORT OG HAR DET GØY. Det er positivt å være fersk! Datoen er perfekt. Positivisme er kraften som skal fylle ditt liv. Det Gode er i deg. Du er på vei rett til Himmels. Det blir bare bedre dette her, så du kan like gjerne glede deg med en gang 🙂