NULL

En annen forklaring peker på sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse. Lite fysisk aktivitet vil over tid øke sjansen for fysiske plager av ulik karakter. De fysiske plagene som oppstår vil påvirke din psykiske helse og således føre deg inn i en ond sirkel hvor det ene påvirker det andre.


En annen og mer kjent teori er effekten av trening på utskillelsen av diverse stoffer i kroppen som fører til oppstemthet og en følelse av ro i etterkant av trening. Det mest kjente stoffet er endorfiner som kalles ”kroppens morfin”. Mange kjenner seg igjen i en slik beskrivelse. Det er ofte en herlig følelse å kjenne velværet og roen sige innover seg etter en god treningsøkt.


Uansett hvilken av teoriene som er nærmest sannheten, så er det viktigste at trening fungerer og det er noe alle kan sette i gang med. Forskning viser at det ikke er avgjørende hva slags trening du bedriver. Både kondisjonsaktiviteter og styrketrening med avspenning har effekt.


Mange opplever at de ikke har overskudd til å begynne med noen form for trening. De føler at dagene ikke strekker til. Det er et kjør fra morgen til kveld med jobb og unger som skal følges opp og en partner som også krever oppmerksomhet. Dette oppleves av mange som veldig stressende og fører til at de hverken har tid eller overskudd til å sette i gang med noen form for fysisk aktivitet. Da gjelder det å forstå at trening skaper overskudd. Dvs at jo bedre form du er i, jo lettere går de daglige gjøremål. Dette er selvfølgelig en prosess som tar tid. Det lønner seg å starte i det små og så gradvis øke aktivitetsnivået. Du kan f.eks. starte med et par spaserturer i uka. Etter noen økter så vil du kjenne at formen stiger og ting går lettere. En slik følelse vil også slå ut på psyken din. Humøret blir bedre og du ser lysere på hele tilværelsen.