Mange opplever at de ikke har overskudd til å begynne med noen form for trening. De føler at dagene ikke strekker til.


Det anslås at mellom 15 og 20 % av Norges befolkning har en eller annen form for psykisk lidelse.


Kan man selv gjøre noe?
Hva hvis man merker at kjennetegnene på en eller annen psykisk lidelse melder seg? I de senere år så har interessen for trening som en metode for å bekjempe psykiske lidelser ført til at flere forsøk er gjort for å kunne dokumentere at trening har en virkning.












Gotthe clues for the blues?
De første studiene kom fra USA på slutten av 70-tallet og senere er det gjort flere studier som bekrefter at trening virker. Hvorfor er det slik kan man spørre seg ?


Å sette fingeren på noe konkret ved treningen som har den beroligende og avstressende effekten er vanskelig å få til i en vitenskapelig sammenheng. Det blir derfor naturlig å komme med ”kvalifiserte” gjetninger.


En forklaring er at mennesket historisk sett er et vesen som alltid har vært i bevegelse. Fra gammelt av så var det vanlig at man måtte jakte og samle for å overleve. Man måtte selv konstruere boplasser og husvære. Denne måten og leve på tilsa en kontinuerlig fysisk aktivitet for å kunne fungere i hverdagen. Mangelen på slik aktivitet i det moderne samfunnet gjør at mennesket kommer ut av ”balanse” og problemer oppstår.


En annen forklaring peker på sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse. Lite fysisk aktivitet vil over tid øke sjansen for fysiske plager av ulik karakter. De fysiske plagene som oppstår vil påvirke din psykiske helse og således føre deg inn i en ond sirkel hvor det ene påvirker det andre.


Trening påvirker utskillelsen avflere stoffer i kroppen som kan føre tilpositive følelser, gjerneen følelse av ro i etterkant av trening. Det mest kjente stoffet er endorfiner som kalles ”kroppens morfin”. Mange kjenner seg igjen i en slik beskrivelse. Det er ofte en herlig følelse å kjenne velværet og roen sige innover seg etter en god treningsøkt.


Uansett hvilken av teoriene som er nærmest sannheten, så er det viktigste at trening fungerer og det er noe alle kan sette i gang med. Forskning viser at det ikke er avgjørende hva slags trening du bedriver. Både kondisjonsaktiviteter og styrketrening med avspenning har effekt.


Mange opplever at de ikke har overskudd til å begynne med noen form for trening. De føler at dagene ikke strekker til. Det er et kjør fra morgen til kveld med jobb og unger som skal følges opp og en partner som også krever oppmerksomhet. Dette oppleves av mange som veldig stressende og fører til at de hverken har tid eller overskudd til å sette i gang med noen form for fysisk aktivitet. Da gjelder det å forstå at trening skaper overskudd. Dvs at jo bedre form du er i, jo lettere går de daglige gjøremål. Dette er selvfølgelig en prosess som tar tid. Det lønner seg å starte i det små og så gradvis øke aktivitetsnivået. Du kan f.eks. starte med et par spaserturer i uka. Etter noen økter så vil du kjenne at formen stiger og ting går lettere. En slik følelse vil også slå ut på psyken din. Humøret blir bedre og du ser lysere på hele tilværelsen.