Trening, og tekniske verktøy

0
131

TRENING OG TEKNISKE VERKTØY:
Mange mener at det holder med en joggetur om dagen, eller 3 timer lange økter med styrketrening, mens bruken av tekniske verktøy er laber i Norge.











JOGGING ER GLIMRENDE TRENING: få på deg
skoene og sett i gang. start gjerne nede på ti
minutter 1-2 ganger per uke. Progresser deretter
med å legge til et visst antall minutter hver uke.
Mange mener at det holder med en joggetur om dagen, eller 3 timer lange økter med styrketrening, mensbruken av tekniske verktøy er laber i Norge. Dette er forholdsvis synd med tanke på at mange av disse hjelper deg å måle effekten av trening. Et godt eksempel på et verktøy som er fin og bruke for å måle din daglige aktivitet er skritteller. Det sies at man skal ligge mellom 10.000-50.000 skritt om dagen, dette er ikke lett å måle selv! Mange treningsgrupper arrangerer konkurranser på f.eks. twitter hvor deltakerene poster antall skritt hver dag. Konkurranse øker motivasjonen og deltakerene går flere skritt. Det er også veldig enkelt å plotte resultaten i excel og lage en graf med utviklingen. Deretter kan du prøve å forbedre dette over tid ved å bruke bilen mindre eller ved å spasere til jobben istedenfor å ta bussen.



For at treningen skal være vedvarende er det viktig å ha et nettverk rundt seg som kan motivere deg. Det er ikke alltid like lett å ta seg en joggetur når sofaen kaller, men har du et nettverk med venner som venter på deg vil det bli lettere. Vil du heller sitte på sofaen og trene samtidig kan du prøve en elektronisk magetrener.













GODT HUMØR ER ET GODT SIGNAL:
Smilet forsvinner når blodsamken
treffer deg i munnen. Det er overhodet
ikke nødvendig å trene så hardt. Det er
bedre å ta det mer med ro og heller
trene hyppigere.
Liker du å høre på musikk mens du trener kan det også være greit med et treningsarmbånd. Husk at det er meget individuelt om du liker å høre på musikk mens du trener. For noen vil det øke motivasjonen, mens for andre vil det forstyrre opptaket av oksygen slik at det blir mer slitsomt å trene.



Hvorfor ikke ta i bruk noen av disse verktøyene for å øke din aktivitet? Få med en gruppe treningskamerater eller venninner og lag en konkurranse ut av det for å øke motivasjonen!


Håper du har fått noen tips med tanke på trening, motivasjon og hvordan holde ut treningen over en lengre periode. Husk at det ikke hjelper å trene 5 dager i ên uke for å så droppe å trene på noen uker. Finn ut hvor mye trening du tåler og føler at du har tid til. Setter du deg et for høyt mål vil du ikke nå det og bli skuffet. Noe som kan føre til at du gir opp og ikke trener i det hele tatt.