MEDITATIV TRENING: trening kan benyttes som en form for meditasjon.

   
 
 

Det finnes forskjellige måter å meditere på. Løping og trening er en av måtene.

 

De fleste tenker at en åndelig opplysning gjennom meditasjon kun paktiseres gjennom å sitte på gulvet med øynene lukket. Mange sitter i eviglange stunder og “søker ro”. Det er ikke er nødvendig å tvinge seg inn i en meditasjon. Du kan meditere når som helst. Når du drikker kaffe, når du ser deg i speilet, når du ser på månen, når du danser, puster og hører på musikk.

 

Også styrkeøvelser og trim kan brukes som en form for meditasjon. Her er en måte å meditere på når du løper:

 

   
 
 

Løp langs veien om morgenen. Begynn med 1 km og øk til 2 km. Deretter øker du gradvis til 4-5 km. Bruk hele deg når du løper. Ikke løp som om du var iført en tvangstrøye. Løp som et lite barn og bruk hele kroppen, hender og føtter når du løper. Trekk pusten dypt helt nede fra magen. Etter du har løpt skal du sette deg ned under et tre og hvile. Føl roen. Kjenn etter hva jorden har å gi deg. Forbind deg med jorden og la energien strømme igjennom deg og la energien din strømme til jorden. Når du er i kontakt med jorden er du i kontakt med livet. Og du er i kontakt med kroppen din også. Bli aldri en ekspert i å løpe. Fortsett å være en amatør, slik at du beholder din årvåkenhet. Føler du noen ganger at løpingen blir rutinemessig skal du finne på noe nytt. Svømme for eksempel. Eller danse? Husk at fysisk aktivitet bare er utgangspunkt for å skjerpe oppmerksomheten. Om det slutter å skjerpe oppmerksomheten er ikke metoden lenger brukbar. La aldri en aktivitet bli automatisk.

 

Meditasjon handler om konsentrasjon og årvåkenhet. Å kommer i kontakt med en ro. Når du løper legger du merke til trær, pust, himmelen, lukter og andre ting som får deg til å føle deg levende. Det vekker en indre ro. Derfor er det viktig å ikke la deg selv bli vant med disse spesielle observasjonene. Konsentrer deg om å “føle” og kjenne denne magiske roen.

 

Det finnes en rekke bøker du kan lese der du kan få tips om hvordan du kan meditere i dine vanlige gjøremål. Å presse seg til å få tid til meditasjon blir helt feil, og da kan du bare bruke disse tipsene. Meditere aktivt i hverdagen.

 

Lykke til.