NULL












SKULDERSKADER BLIR LETT KRONISKE:
Skuldrene er ikke så lette å holde i ro. Derfor
ser man at belastningsskader i skuldrne lett
blir kroniske.


Den daglige aktiviteten kan bryte ned det lille
kroppen klarer å reparere per døgn. Dermed
blir skaden aldri frisk.

Spørsmål:
Jeg er en mann på 42 år som i ca. 1 1/2 år slitt med “knasing” og smerter i skuldrene, i tillegg til stølhet og stivhet i rygg/skuldre. Har vært delvis sykemeldt i snart ett år. Det ble påvist atrose og forkalkninger i MR for ca. 9 mnd. siden. Har behandlet med fysioterapi, naprapati og trening. Har også endret jobbinnhold og -tempo. De siste månedene har jeg kuttet ut fysioterapi og redusert trening av skuldrene. Går/løper mye i stedet. Bruker nå hver dag varmebehandling på rygge/nakke (ikke direkte på skuldrene). Er gradvis blitt bedre – smertene og “knasingen” i skuldrene er har avtatt, og stivheten i rygg/skuldre er nesten borte. Det skal allikevel lite belastning til før det blir verre (fysisk arbeid, bilkjøring, etc.).












SKULDEREN HAR KULELEDD: Stikkordet for skuldrene
er stor bevegelsesfrihet. Dette er vel og bra så lenge
man er uthvilt og sterk. Ved skade der man skal
holde i ro skadestedet til smertene forsvinner, så vil*
noen og enhver ganske fort finne ut at det å holde
i ro en skulder eller to, det er ikke det enkleste man
gjør.
Svar:
Det høres ut som du etterhvert har rettet inn hverdagen din på riktig måte i forhold til skadesituasjonen din. Fysioterapi med trening, vil ikke være tilrådelig dersom du har belastningsskader. Da må behandlingen bestå av hvile og/eller kun forsiktig massasje, bevegelse og/eller varmebehandling. Man tar altså sikte på å kun øke blodsirkulasjonen og gjerne også vevstemperaturen på inaktiv måte. Alle behandlingsformer skal være belastningsfrie for smerte- og skadeområdet.


Du bør ikke trappe opp treningen igjen på skuldrene, så lenge du kjenner smerte og vonde symptomer i disse områdene. Så lenge du kjenner smerte i skuldrene, så er dette kroppens beskjed til deg om at skuldrene ikke skal brukes. Smertene vil avta ved hvile, god nok hvile, og etter lang nok tid vil alle symptomer og smerter kunne forsvinne. Deretter vil det påfølge en periode på syv døgn der overskuddet i det tidligere skadeområdet bygger seg opp, og først da vil skadeområdet begynne å bygge seg sterkere. På dette tidspunktet vil du være frisk i skuldrene, og aktivitet og trening er da nødvendig for å bygge opp styrke og utholdenhet i skuldrene.


<P>









trim.no sitt hefte Belastningsskader, utgreier for
hvordan riktig hvile og belastning bør legges opp,
for å bli frisk igjen på absolutt kortest mulig tid.
Operasjon bør ikke vurderes før skadene synes å være meget omfattende. Dette er mitt syn på saken. Jeg sier dette på grunnlag av de erfaringer jeg har med kroppens sterke evne til å helbrede seg selv, gjenoppbygge, omstrukturere, bygge rundt og få i gang igjen normal bevegelsesevne og styrke og utholdenhet. Selv ved relativt store leddforandringer, forkalkninger og bruskdannelser, kan kroppen innkapsle denne typen endringer, bygge vev rundt, og på sin geniale måte få ledd og muskler fullt ut fungerende igjen.


Noen ganger er det imidlertid nødvendig med inngrep, så hver pasient er en egen vurderingssak. Men i flere tilfeller ser man at pasienten etter operasjon like gjerne blir frisk av den hvileperioden som etterfølger, som av selve operasjonen. Hadde pasienten uten operasjon foretatt samme prosedyre, å tatt armen i bind i 2-3 uker, så kunne mange skulderskader blitt bra igjen kun av dette.


Sørg for hvile til skadestedet. Ta et godt tak med tålmodighet og hvil godt nok og lenge nok (skade/smerteområdet), og begynn så å sakte øke belastningen når dette føles positivt, godt og altså helt smetefritt. Så vil sannsynligvis dette her ordne seg helt fint. Spis vanlig (ikke gå sulten), drikk normalt med væske, og la tiden få komme kroppens fantastiske reparasjonsevne til fordel og nytte.