Trening ved sykdom og bruk av medisiner

0
69

Virusangrep og feber reduserer kroppens overskudd og tilpasningsevne












Trøtt og slapp? Forkjølelse uten
feber betyr at du kan trene rolig. Har du
derimot feber, må all trening stanses.
Sykdom som medfører slapphet, feber og tretthet som følge av virusangrep, er den typen sykdom man bør være obs på. Virus forårsaker at kroppen må ta i bruk store ressurser i sin kamp for å overvinne sykdommen. Dette fører til at kroppens evne til å bygge opp overskudd reduseres. Etter hvert vil også overskuddet kunne reduseres. Om denne reduksjonen skyldes at overskuddet forbrukes av kroppen i kampen mot sykdommen, eller om overskuddet reduseres pga. at oppbyggingsprosessen settes ut av spill, er ikke klarlagt, men det er grunn til å tro at sykdommen stanser den anabole (vevsoppbyggende) prosessen i muskulaturen.













Feber og syk? Da er senga det absolutt
beste tilholdsstedet. Når kroppen kjemper
med virus og sykdom, så jobber immun-
forsvaret på spreng for å overvinne
sykdommen.Hviler du skikkelig mens
du er syk, kan du komme opp igjen.
Visse medisiner har samme nedbrytingseffekt som virussykdom


Beroligende medisiner som for eksempel rohypnol, valium og stesolid, kan medføre en svært negativ effekt på kroppens overskudd og treningsgrunnlag.Det finnes dermed rusmidler og medisiner som kan føre til at treningen kun virker nedbrytende.


Bedriver man trening som innebærer økende belastning, vil nedbrytingseffektenkunne bli rask og dramatisk.












Narkotiske stoffer heroin kan bryte ned
musklenes overskudd og ødelegge
for all trening.Beroligende
medisiner kan ødelegge kroppens
restitusjon.
Verstingen er opiumspreparater
Heroin og morfinhar svært negativ og nedbrytende effekt på overskudd og muskulatur. Alle opiumspreparater bør man være svært forsiktig med i forhold til trening. Det er selvfølgelig doserelatert. Mens forsiktig bruk fører til liten eller ingen nedbrytning, så vil større doser kunne gi et større utslag.


Vær på vakt!
Virussykdom, feber, alkohol, beroligende medisiner og narkotiske stoffer kan bryte nedorganismens anabole prosesser! Vær også obs på at hviletid og restitusjonsperioder vil få redusert effekt.



Hvordan påvirkes muskulaturen av trening hvis man er syk eller har omtalte medisiner/narkotika i blodet?


Muskulaturens oppbygningsevne vil kunne være sterkt redusert, om ikke helt nullstilt. Dette fører til at musklene ikke tilpasser seg den økende belastningen som påføres. Dette fører dermed til at treningen bare spiser opp overskuddet. Etter en viss tid og påført treningsmengde, vil overskuddet brukes opp. Skjer dette med overskuddet i bindevevet, vil det oppstå ubehag og smerter. Utøveren har fått en belastningsskade. Tappes overskuddet i selve muskelen, altså muskulaturens sammentrekningsevne, er effekten den samme som ved overtrening. Muskelen blir negativ, tung, slapp, tom og trøtt. Muskelen vil i denne tilstanden ikke kunne øke styrke/utholdenhet. Videre trening vil kun ha negativ effekt og føre til smerter og nedbryting av eksisterende treningsgrunnlag.













Chill out! Hvile og
ro er viktig! Verden
er der når du er
tilbake.










Hva skal utøveren gjøre?


Det tilrådelige og fornuftige er å stanse all trening ved virussykdom. Inntar man beroligende medisiner, bør også treningen opphøre/trappes ned. Det er som nevnt spesielt økende treningsmengde utover det vante, som er spesielt nedbrytende.


Inntak avrusmidler bør ideelt sett ikke forekomme. Rusmidler og trening hører ikke sammen. Treningen vil bli berørt på negativ måte. Det er selvsagt også her snakk om i hvilken grad og hvor lenge rusmidler/nedbrytende legemidler inntas.For eksempel vil en fest med inntak av alkohol kunne føre til at man mister 12–18 timer medrestitusjon, eller noen prosent av overskuddet, mens en hel ukes sammenhengende fyllekule vil kunne medføre en dramatisk reduksjon. Det samme kan man si om influensa. En dag gjør lite, mens flere dager vil medføre en stadig større negativ konsekvens.



Den nedbrytende effekten er ikke bare tilstede når sykdommen/stoffene i blodet er tilstede med sin effekt. I etterkant vil også kroppen trenge tid for å innhente seg og komme til krefter igjen.












Barn eller voksen, trening, lek og
aktivitet må vente til kroppen er
frisk og i form igjen.
Når kan man starte opp igjen med trening etter sykdom/medisinbruk?


Treningen kan gjenopptas når kreftene er tilbake, dvs. når et positivt overskudd er tilbake i muskulaturen. Det kan ta alt fra noen dager til et par uker. Det positive overskuddet merkes ved at man føler seg pigg, frisk og rask. Bruk av muskulaturen kjennes bra og føles godt. Muskelen kjennes sterk og uthvilt.



Hvor startes treningen opp igjen?


Kroppen vil under sykdommen og den etterfølgende hvileperioden, miste noe av sitt treningsgrunnlag pga. inaktivitet. Derfor bør treningen startes rolig på et noe lavere nivå enn der man var før. Etter hvert og gradvis kan treningsmengden økes igjen. En enkel regel her er at kortere sykdom og kortere hvileperioder, indikerer at liten reduksjon av treningsmengde er nødvendig, mens langvarig sykdom/hvileperiode betyr større reduksjon av treningsmengden.