Unngå vektfellene

0
47

SLANKINGENS FALLGRUVER: Peker vektnåla oppover til tross for at du trener og spiser sunt? Små hverdagsvalg kan ha skylden.










Dårlige vaner og små, gale valg i hverdagen kan ha avgjørende betydning for om du lykkes med vektnedgangen eller ikke.

Her er de vanligste fellene:

1. Du vil ha alt eller ingenting
Den største fellen av dem alle. Du er knallhard mot deg selv – nå er det slutt på junk-food og godterier. Ditt nye liv uten fett og sukker starter nå! Faren ved å kjøre et sånt opplegg er imidlertid at ethvert lite tilbakefall gir deg påskudd til å slutte, eller å utsette ditt «nye liv» til mandag.

– Vær litt sjenerøs med deg selv. Unn deg noe godt en gang i blant, men pass på å holde fast på dine nye vaner. Ellers vil vekten stå på stedet hvil. Hvis du er flink 80 prosent av tiden, går det greit om du er mindre flink de resterende 20 prosentene, sier ernæringsfysiolog Mary Hyll til svenske Expressen.



















SALAT: Godt og sunt er det med lett mat,
men det er ikke i seg selv noe som gjør
deg slankere. Du må tenke på hvor mange
kalorier du inntar.
2.Du spiser (kanskje) en lett salat til lunsj.
Å droppe lunsjen får nok fart på kiloene, tenker du kanskje?

– Feil. Et fast måltidsmønster er det beste for å holde vekten. Slurver du med måltidene i løpet av dagen, er det sannsynlig at du propper i deg snop og usunn mat på kvelden. Resultatet blir en totalt større kalorimengde selv om du spiste en liten salat eller ingen ting til lunsj, mener Hyll.

3. Når helgen kommer…
Det går på skinner i uken, men det er verre å stålsette seg når helgen kommer.











NED I VEKT MED SIKKERT RESULTAT: Sørg for at
du inntar færre kalorier enn du inntar. Ta i bruk et
godt slankeprogram! Du finner gode programmer
til dette på www.trim.no/programmer.
– På hverdagene har de fleste rutiner som gjør det lettere å spise riktig og bevege seg. Men i helgen sover man gjerne litt lenger, og da blir denne balansen forstyrret. Start dagen med en god frokost, spis regelmessig i løpet av dagen, og pass på å bevege deg. Da kan du unne deg noe godt på kvelden uten at du nødvendigvis legger på deg, sier kostholdsekspert Josefine Jonasson.

4. Du innfører totalforbud
«Jeg skal aldri mer spise sjokolade!» Hørt den før? Den er like klassisk som den er nytteløs, mener motivatør Eva Fjärstedt.

– Forbud skaper trass og motstand, det er helt naturlig. Bestem deg heller for å spise én sjokolade i måneden, det er mer realistisk, sier hun.











MOTIVASJONSSVIKT: Legg opp et løp som
ikke er knusende. Kjører du på for hardt,
risikerer du å få en brist på motivasjonen.
5. Når motivasjonen svikter

Du går hardt på i starten og har store planer for hvordan du endelig skal finne idealvekten. De første dagene går det bra, men så svikter motivasjonen. Delmål er løsningen, skal vi tro ekspertene.

– Motivasjon er en ferskvare, og kan ta slutt dersom du setter målet for langt frem i tid, advarer Fjärstedt.

6. Du glemmer kaloriene i flytende form
Man tenker kanskje ikke på at drikke kan inneholde masse kalorier. Men et glass juice gir faktisk like mange kalorier som to epler.

– Vann fra springen er den absolutt beste tørsteslukkeren. Også er det kalorifritt og helt gratis, sier Hyll.











FROKOSTEN ER VIKTIG: Å starte dagen med
et lite og sunt måltid er ikke bare bra for
kroppen og energinivået ditt, men også
for humøret og din mentale tilstand. Du
trenger noen kalorier på morgenen for å
komme i gang med dagen på en positiv
måte.
7. Du skipper frokosten

Mange har dårlig matlyst om morgenen og ender derfor med å hoppe over frokosten. Flere studier viser imidlertid at frokosten er det viktigste måltidet når man ønsker å gå ned i vekt.

– Jeg pleier å si at 25 prosent av dagens kalorier bør inntas gjennom frokosten, men tilpass det etter hvor sulten du er. Det viktigste er uansett at du får litt i magen om morgenen for å sette forbrenningen i gang, sier Jonasson.

Artikkelen er hentet fra www.dinside.no.