EKSTRA FORBRENNING DØGNET RUNDT: Ny forskning viser at de som driver med kondisjonstrening fortsetter å forbrenne kalorier hyppigere enn andre – også når de hviler.












GODE GRUNNER TIL Å TRENE UTHOLDENHET: Med
økt kaloriforbruk kan du spise mer mens du
slanker deg, enn om du er helt i ro.
For folk som
spiser lite, er det spesielt viktig å bevege seg ved
slanking. Faren for feilernæring øker nemlig jo
mindre du spiser.

Forskningen
Ifølge New Scientist har forskere fra Yale university, gjennom forsøkkommet fram tilat menn som løper mer enn fire timer i uka, forbrenner opptil 54 prosent mer enn andre som ikke trener.


Litt nærmere forklaring
Kondisjonstreningen økerslik de forklarer det, produksjonen av det i cellene som kalles mitokondrium, og som omgjør sukker og fett til en viss type molekyler, og som fungerer som cellenes motor.


Få med deg dette!
Det viktige som her er å få med seg, er at det høyere kaloriforbruket ikke kan tilskrives kun de fire treningstimene, men at det forbrennes flere kalorier døgnet gjennom. Du øker altså forbrenningen di av kalorier også når du hviler og sover! Dette er gode nyheter for alle som slanker seg! Det er med andre ord gode grunner til å legge inn kardio (utholdenhetstrening), i treningsopplegget ditt (du som slanker deg kan med fordel ha et).

Studienunderbygger også at trening beskytter mot livsstilssykdommer som diabetes 2. Her er det bare å få på seg joggeskoene og ta fatt på en ny og bedre tilværelse. Som det er sagt før: Fysisk aktivitet er grunnsteinen i god helse.


Kilder:
New Scientist


Hele studien