Utholdenhetsutøvere kan med fordel fra tid til annen sjekke opp testosteronnivået sitt

0
239

Studier gjort på maratonløpere har vist at deres testosteronnivå i mange tilfeller kan ligge inntil hele 30% lavere enn normalt. Dette er ikke ønskelig og høyst sannsynlig et resultat av overtrening.

Utholdenhetsutøvere kan med fordel fra tid til annen sjekke opp testosteronnivået sitt


MARATONLØPERE OFTE KONSTANT OVERTRENET?
Studier gjort på maratonløpere har vist at deres testosteronnivå i mange tilfeller kan ligge inntil hele 30% lavere enn normalt. Dette er ikke ønskelig og høyst sannsynlig et resultat av overtrening.


Dersom du trener mye, kan det være en god idè å sjekke kroppens nivåer av hormoner fra tid til annen. Enhver utholdenhetsutøver som nedlegger opptil flere timer med trening hver uke, står i fare for å bli skadelidende av betydelig senket testosteronnivå.









Studier gjort på maratonløpere har vist at deres testosteronnivå i mange tilfeller kan ligge inntil hele 30% lavere enn normalt


Det kan være systemisk overtrening som er skyld i senkede testosteronverdier.


Det er på det rene av utholdenhetsidretter som maraton, løping og sykling er idretter som potensielt fører utøveren inn i systemisk overtrening. Denne typen overtrening har vist seg å ofte resultere i senkede testosteronverdier i kroppen. Dette er slett ingen reaksjon på treningsmengde som er verken nødvendig eller ønskelig. Enhver utøver bør til enhver tid etter beste evne prøve å holde seg uthvilt og treningsklar før neste økt. Om ikke dette etterfølges, så er sjansen for overtrening svært stor, og nedlagt trening vil ikke gi økte resultater.


Det er svært uheldig å trene ned testosteronnivået i kroppen. Det kan føre til en rekke helseplager, redusert framgang og tap av muskelmasse og beintetthet.


Studier på maratonløpere har vist at mange kan ligge med helt ned til 30% redusert testosteronnivå i kroppen. Dette er ikke verken bra eller noe man skal slå seg til ro med. Senkningen av testosteron skyldes trolig overtrening, og ved å trene riktig så vil kroppen gjenopprette sitt riktige testosteronnivå.


Mange utøvere trenger å lære seg å forstå overtrening og de medfølgende symptomer


Det er kan være typisk å se utholdenhetsutøvere som bedriver mange timer trening per uke, gjerne opp mot maraton og triathlon, overtrene seg på sådan måte at de makter å utvide treningsvolumet sitt, mens de ikke øker i intensitet (fart). Dette er en potensiell overtreningsfelle der kroppens viljestyrte muskulatur er uthvilt, treningsklar, treningsvillig og positivt responderende på en økende treningsmengde i form av større og større treningsvolum. Samtidig overtrener utøveren seg systemisk. Å overtrene seg systemisk innebærer at det indre, som hjerte, blod og lunger, overbelastes og presses ned i et overtreningsproblem som rokker ved så godt som hele organismen.









Typiske overtreningssymptom opp mot systemisk overtrening, er at det gjerne svettes mye

Typiske overtreningssymptom opp mot systemisk overtrening, er at utøveren begynner å svette lett, og at det gjerne svettes mye (stort væsketap), samt at utøveren aldri klarer å øke treningsfarten sin (treningens intensitet). Utøveren kan bygge opp et stadig større volum i treningen (antall treningstimer og distanser trenet på samme intensitetsnivå), og kan med det bli lurt til å tro at treningen bringer hele organismen forover i framgang. Men det at kroppen ikke utvikler evne til å trene med raskere hastighet, indikerer at noe ikke stemmer.


For å kunne øke treningsfarten sin, så må hjertemuskel, blod og lunger utvikle seg til det bedre og sterkere. Kriteriet for at dette skjer, er at nevnte organer og væsker ikke overbelastes eller overtrenes som vi her omtaler det som. Så fort systemisk overtrening inntreffer, vil treningen ikke føre til at treningsfarten (for eksempel løpshastigheten), tiltar og øker og utvikler seg. Utøveren kan etter år med slik feilaktig trening ha utviklet seg til å kunne løpe helt opp i ti mil sammenhengende i sitt vante joggetempo, men samtidig så opplever utøveren at tiden på maratonløpene, halvmaraton eller triathlonløpene, ikke forbedres og utvikler seg. Utøverens utvikling av fart står på stedet hvil. Stagnasjon og skeiv utvikling i forhold til treningsutbytte. Velkommen til systemisk overtrening.


Skaff deg miniheftet Optimal Kondisjon


På trim.no kan du bestille og laste ned miniheftet Optimal Kondisjon. Der finner du en svært matnyttig informasjon om systemisk overtrening. trim.no anbefaler alle utholdenhetsutøvere å lese dette heftet. Som utholdenhetsutøver så trenger du å ha kjennskap og forståelse for denne typen overtrening.


Hva gjør jeg dersom testosteronnivået mitt er redusert?



  • Ikke overtren
  • Unngå systemisk overtrening
  • Legg inn mer hvile
  • Tren mindre og/eller med saktere økning av treningsmengde
  • Spis tilstrekkelig med protein og fett








Mistet lysten på sex?

Hva kan lavt testosteronnivå medføre?



  • Redusert lyst og evne til å ha sex
  • Følelsesmessige, psykologiske og adferdsmessige forandringer
  • Redusert muskelmasse
  • Redusert evne til å innhente seg fra trening og fysisk belastning
  • Nedsatt evne til å gjenoppbygge vev
  • Tap av muskelstyrke
  • Beinskjørhet og ryggsmerter
  • Du blir lettere overtrent
  • Immunforsvaret svekkes og du kan bli lett og oftere syk

Av John Gunnar Oppheim – oppheim@trim.no