Du kan meget vel være systemisk overtrent samtidig som du muskulært sett er uthvilt og treningsklar.

Utholdenhetsutøvere – svært mange overtrener systemisk


Det ermange utholdenhetsutøvere som kaster bort mye treningstid og energi på trening som ikke forbedrer dem systemisk, men kun skaper framgang og utvikling i muskulaturen. Lær mer om systemisk overtrening her!


Hva er systemisk overtrening?


Systemisk overtrening er overbelastning av det jeg kaller det indre kretsløpet. Dette indre kretsløpet består av hjerte, blod og lunger. Systemisk overtrening kan innvirke på flere andre indre anliggender, men det er som oftest de tre nevnte som overtrenes lettest og hurtigst.









Du kan meget vel være systemisk overtrent
samtidig som du muskulært sett er uthvilt og treningsklar


Uthvilt i musklene, men overtrent hjerte/blod/lunger


Det er fort gjort å gå rett i fella. Du trener regelmessig og du kan stadig legge til volum (antall kilometer/utvidet treningstid), ja alt virker som det skal. tror du. Du kan meget vel være systemisk overtrent samtidig som du muskulært sett er uthvilt og treningsklar. Mine erfaringer med mange kondisjonstrenende/utholdenhetsutøvere, røper at det er et inntil omfattende problem dette med systemisk overtrening, så her bør du ta deg på tak og sette deg inn i hva dette her systemiske greiene er for noe, slik at du kan unngå å havne i den onde sirkelen det fort kan bli.


Hvordan treningen føles før og etter systemisk overtrening


Når du er systemisk uthvilt så går kondisjonstreningen lekende lett. Du føler at du kan bare kjøre på og kjøre på, og det går lett selv om du peiser på med høy intensitet og innsats, du er regelrett skikkelig i slaget. Stikkord: Det er lett å puste.


Når du derimot har kjørt gjennom ditt indre overskudd og dermed er blitt systemisk overtrent, da går ikke pusten lekende lett lenger, nei da blir du fort andpusten og det er tungt åndedrettet. Treningen går ikke på positiv overskuddsfølelse, men snarere på vilje og seig utholdenhet og evne til å takle og mestre en viss treningssmerte/negativt ubehag.


Skaff deg dette heftet!


trim.no har forfattet og utviklet et hefte som omhandler systemsisk overtrening. Dette heftet anbefales alle utholdenhetsutøvere og du finner det i vår nettbutikk.


Ha en god trening!
John Gunnar Oppheim