Vann, væske og kroppsbygging

0
231

Væsketilførsel er viktig for all trening, det vet vi. Men hva gjør vann spesielt viktig for kroppsbyggere?







P

å hvilken måte vil væskenivået påvirke resultatene til en som prøver å bygge opp kroppen sin ? De fleste er kjent med at et rikelig inntak av væske er nødvendig for at kroppens ulike prosesser skal fungere best mulig.














Hva skjer så på cellenivå om væskenivået er lavt ? Jo, da øker nedbrytingen av muskelens ”byggestener”(proteinet) og proteinsyntesen hemmes. Du får altså både en nedbrytende og veksthemmende effekt.












Appelsinjuice er en god kilde til både væske
og vitaminer. Noen jordbær på toppen, og
du får en innsprøytning med raske karboer
sammen med væsken.
Hva kan man gjøre for å begrense og motvirke slike effekter ?



·Generelt sett så bør man passe på å redusere det oksidative stresset ved å ha ett balansert kosthold med nok kalorier, antioksidanter, vitaminer og mineraler.


·I forkant av treningen så må du spise et måltid som er rikt på karbohydrater og proteiner. Dette stimulerer utskillelsen av insulin og innlagring av glykogen, og øker dermed væskeinnhold i cellene.



·Måten vanninntaket gjøres på, vil også kunne stimulere til ett ekstra høyt vanninnhold i cellene. Ved et jevn vanninntak så regulerer kroppen utskillelsen av væske i forhold til inntaket. Ved å øke inntaket av vann vesentlig, rett før trening, kan man få ett midlertidig forhøyet væskeinnhold i cellene under trening. Dette gjøres ved å innta 1-2 liter vann siste halvtimen før trening.


·I tillegg finnes det selvsagt en del kosttilskudd som også vil stimulere til ytterligere væskemengde i cellene. Dette er tilskudd som kreatin, glutamin og taurin bl.a.

I etterkant av treningen så gjelder det selvsagt og få i seg mye næring og væske for å fortsette og begrense de nedbrytende effektene av treningen.