Ved hvile går det framover

0
156

REST TO BE AT YOUR BEST: Mens treningen er nedbrytende, så er det ved hvile kroppen bygger seg opp og forbedrer seg.


DET ER VED HVILE DET GÅR FRAMOVER: Er du en av dem som bare MÅ trene? Du har liten tid til å være i ro og slappe av? Du er redd at hvilen skal sette deg tilbake?












DU TRENGER MER ENN EN PUST I BAKKEN:
Hvile er 50% av treningsprogrammet ditt.
Treningen er nedbrytende
Treningen i seg selv er noe som griper inn i, og reduserer overskuddet i muskulaturen. Treningen er altså noe nedbrytende som svekker deg. Dette er viktig å forstå, for da får man også innsikten i hvor viktig det er med nok hvile i forhold til treningsmengden som utføres.


Ved hvile bygges kroppen opp igjen
Så fort du er ferdig med treningen din, så setter kroppen i gang med å bygge opp igjen overskuddet sitt, og når det er gjort, så bygger kroppen opp litt ekstra. Dette gjør kroppen for å forsvare seg imot den treningsmengden som ble utført, slik at denne neste gang ikke skal føre til sammen nedbrytning av muskulaturens overskudd.


Vær ikke redd for å hvile. Lær deg å kjenne på kroppen når du føler deg uthvilt, sterk, positiv og treningsklar. Dette er fullstendig mulig, for kroppen rapporterer kontinuerlig sin treningstilstand. Er du uthvilt, går treningen lett, du føler deg sterk, og det er morsomt og inspirerende. Er du derimot overtrent, vil løftingen føles sur, tung, treig og ubehagelig, og den vil ikke føles motiverende, morsom eller inspirerende, treningen blir et lidende onde som du må slite deg gjennom på vilje.