Veien til suksessfull slanking. Del 1 av 4

0
206

Du kan ta av alt fra 0,5 kilo i uka, til 2 kilo i uka. Alt kommer an på hvor hardt og målrettet du vil jobbe for å klare det!

Veien til suksessfull slanking!
Del 1 av 4



I en årrekke har personer ytret sine meninger om vektreduksjon og hvilket kosthold med treningsopplegg du skal følge. Det har seg slik at ” det finnes mange veier til Rom”. Det betyr at det ikke finnes en korrekt løsning for å ta av noen kilo eller redusere fettprosenten på kroppen. Mange forskjellige metoder og veier kan velges. Noen metoder er mer drastisk enn andre_ og kan være direkte skadelige på kroppen din om du følger dem over lengre periode. Andre metoder derimot vil fungere fint, og være en sikker vei å gå for å oppnå en lettere og sunnere livsstil.








slanking

du må spise færre kalorier enn det du forbruker

Vi må ha en ting klart når det kommer til vektreduksjon og fettreduksjon, Dersom du i løpet av et døgn inntar færre kalorier enn det du forbruker, så vil du over tid gå ned i vekt og redusere fettmassen på kroppen din! Om du derimot inntar flere kalorier enn du forbruker, så vil du gå opp i vekt. Så enkelt er det, teoretisk i alle fall, men litt verre når du faktisk skal praktisere det, men det skal vi få til sammen!!


Av personlig erfaring, og utallige andre eksempler, kan du lett komme deg ned i vekt. Men det krever vilje, motivasjon, hardt arbeid og riktig kosthold. Du kan ta av alt fra 0,5 kilo i uka, til 2 kilo i uka. Alt kommer an på hvor hardt og målrettet du vil jobbe for å klare det! Vær så snill, ikke si til deg selv halvhjertet at du ønsker å gå ned i vekt, gjøre det litt, for så å gi opp. Tapere gjør det slik, men ikke du! Slanking på deltid fungerer svært dårlig, og gir ofte resultater som ikke er mye å skryte av. Slanking er en prosess fra et sted til et annet; det vil si en prosess som du må fullføre når du først har startet på den! Start og fullfør!


Jeg hjelper deg så gjerne å klare å gå ned i vekt og få en bedre livsstil, men du må jobbe med meg! Jeg kan gi deg kunnskapen, guide deg gjennom prosessen og støtte deg når du møter motgang. Men det å sette i gang, viljen til å bevege seg i retning av en sunn livsstil og sterkere livsglede, det må du gjøre selv! Men, jeg skal gi deg alle muligheter for at du skal klare å lykkes, så er det opp til deg! Dette skal du klare!


I denne artikkelen vil jeg gi deg litt ” back to basic informasjon” for å gi deg grunnkunnskapen i hva et sunt og variert kosthold innebærer.


PROTEIN


Protein er et viktig næringsstoff. Gode kilder til protein er: Kalkun, kylling, fisk, egg, soyaprodukter, melkeprodukter, proteinpulver ( whey ). Proteiner holder deg mett lenge og er kalorikompakte matvarer, så innen slanking og vektstabilisering er proteiner viktig!


KARBOHYDRATER


Her er det stor missforståelse ute å går! Skal vi ha karbohydrater eller ikke? Vi SKAL ha karbohydrater, selv om vi skal ned i vekt. Det gjelder bare å tilpasse mengden vi inntar! Gode karbohydratkilder er: Fullkornsris, søtpoteter, poteter, fullkornspasta, frukter, grovt brød ( brødskalaen kan brukes som mål, 4/4 skal være dekket ). Rent hvitt sukker skal vi holde oss unna.


ESSENTSIELLE FETTSYRER


De beste kildene til omega 3 er fisk som laks, tunfisk, sild og makrell. Om du ikke spiser 500 gram fisk jevnt fordelt utover uka, så anbefaler jeg deg å ta 2-4 spiseskjeer tran ( med eller uten sitron ) hver eneste dag! Grunnen til det er fordi at både fisk og Tran inneholder omega 3 og derav DHA og EPA, og et tilstrekkelig inntak av disse oljene er forskningsmessig vist å kunne redusere hjerteinfarkt, slag, og depresjoner. I tillegg vil det kunne redusere utvikling av flere kreftformer. Forskning viser også at Omega 3 har gunstig og positiv effekt på stress, betennelser ( som kommer etter en hard treningsøkt, dvs at du kan bedre restitusjon og derav øker treningsutbytte ditt ), øker hukommelse, humør, og du vil føle deg bedre rustet til mentale avgjørelser. SÅ, sett i gang og spis fisk ( spesielt laks ) og ta tran med god samvittighet!


VITAMINER OG MINERALER


Alle har hørt om dem, men ikke alle forstår viktigheten i å få et tilstrekkelig inntak av de fleste av dem hver dag! Vitaminer og mineraler er viktige for god helse, muskelvekst, energiproduksjon, biokjemiske reaksjoner i kroppen. Rett og slett livsviktige! Følgende vitaminer trenger man ikke inntak av hver dag ( forbehold om at du får et tilstrekkelig inntak når du først spiser mat som de innholder eller tilskudd som inneholder dem ): A, D, E, K. Det er fordi disse vitaminene er fettløselige og lagres i kroppen. Men_ derimot må du ha daglig inntak av de vannløselige vitaminene, som inkluderer B og C vitamin. Får du for mye av dem vil kroppen bare skille dem ut, så ikke vær redd for det.


FRUKT OG GRØNNSAKER


Du bør enkelt og greit spise minst 2 – 3 frukter og 2 -3 porsjoner grønnsaker hver dag. Helsefordelene du får i lengden av å følge dette er mange! Ernæringsrådet «fem om dagen» kan høres mye ut. Men å spise 5 om dagen framfor 3, vil sjansen for å få slag eller utvikle hjerte/ kar – sykdommer reduseres med 20 prosent. Tenk ikke bare kropp og kilo- tenk også helse !


Av Espen Sand
Student ved atlantis medisinske høgskole ( bachelor i ernæring ) kontaktinf: espen-sand@hotmail.com