Jeg svetter ufattelig mye når jeg trener. Svetten kommer fort og vedvarer under aktiviteten. Hva er dette, og hva kan jeg gjøre?

   
STORT VÆSKETAP KREVER STORT VÆSKEINNTAK:
Dersom du svetter mye, er det viktig at du drikker
rikelig.
 

Spørsmål:
Jeg er usikker på om min treningsform er bra for kroppen min, da jeg har en tendens til å svette ufattelig mye. Dersom jeg trener spinning eller jogger, går det et par minutter, og svetten begynner å sile. Derfra er veien kort til bløte håndklær og oppvridbart treningstøy. Flaut er det også, når det drypper konstant med svette ned på spinningsykkelen, mens naboen er knusktørr.

Ikke drikker jeg spesielt mye under treningsøkten heller. Jeg føler ingen spesielle tegn til overtrening, er verken spesielt opplagt eller uopplagt. Trener ca 4 – 6 ganger i uka, styrke eller kondis, noen ganger kombinert. Spiser greit, har stabil vekt. Tar meg ofte ut på trening, men det er gjerne fordi musklene spenner av energi, og derfor tror jeg ikke at jeg bare trener på vilje heller – som beskrevet i artikkelen med Per og Kristin. Har trenet en stund også.

   
 
 

Svar:
Voldsom svetting er det klassiske symptomet på indre overtrening (systemisk overtrening). Bildet er litt mer komplekst enn at du har tunge muskler.

Svette er et typisk symptom på systemisk overtrening. Muskelene kan være uthvilte og helt fine, men selve kroppen din med hjerte, lunger, blod, lymfe og andre involverte systemer og organer, kan være overbelastet. Det kan være endringer i oksygenopptaket samt mange andre ting. Nevner spesifikasjoner diffust her, men generelt kan man si at kondisjonstrening har en tendens til å over tid kunne innarbeide en generell overtreningeffekt i hele organismen.

Ta fri i 1 – 2 måneder og se hva som skjer. Tidsperspektivet på denne typen overtrening er mye lenger enn overtreningseffekten man ser lokalt i enkeltmuskler. Den nødvendige hviletiden på 1-2 måneder får effekten og systemet til å ligne på det man ser psykologisk innenfor begrepet “utbrenthet”, en uttapping av systemet som tar relativt lang tid å få på plass igjen.

Jeg har selv vært inne i relativt sterk systemisk overtrening. Svetten sprutet etter kort tid, og væsketapet var helt unormalt høyt. Det tok over 4 uker hvile før plutselig kroppen gikk over i normalt modus igjen. Musklene mine var helt fine hele tiden.

Ta fri!