SPØRSMÅL & SVAR: Jeg er plaget av dårlig rygg. Spesielt når jeg anstrenger meg. Hva kan gjøres?

   
 
 

Spørsmål:
Eg er plaga med dårleg rygg når eg anstrenge meg. Dvs jobbar tungt, (dvs jobb der det innebær ein del løfting), men jobbing der det går mykje på å stå i ro. Er eg i full aktivitet kvar dag er eg ofte er veldig sliten om kvelden. Eg er kun 20 år og utdannar meg til ein jobb som innebær praktisk jobbing. Då vil ein dårleg rygg ikkje vere noko for meg. Eg har ikkje trent på veldig mange år, og håpar at trening kan vere med på å hjelpe på mine ryggproblem. Det er i allefall eit forsøk. Men eg har veldig lite kunnskap om korleis eg skal trene opp ein rygg, og håpar at de kunne ha hjelpt meg i gang med litt treningsøvelsar og kanskje eit lite program for korleis eg skal gjere det!

   
DU KAN GJØRE MYE FOR Å
BEDRE DINE RYGGPLAGER
 

Svar:
Anbefaler at du kikker på heftet Belastningsskader. Dette finner du på www.trim.no/programmer. Her vil du få forklart hvordan bindevevet i dine smerteområder fungerer, og ut fra det hvordan du bør forholde deg til symptomene.

Sliten rygg etter lange dager = lange dager med hvile. Ofte er det et problem at det er kjedelig å være i ro. Kjedsomhetens smerte kan overgå muskelplagene, og når det er faktum da oppstår som oftest biproduktet kronifisering. I andre ord; du gjør det du klarer, det du orker, du tåler så mye som du makter å opprettholde. Og da blir ikke ryggen bra igjen. Smertene på jobb og den stadige trøttheten i muskler og ledd, forteller deg pågående hele tiden at du trenger hvile og mer ro. Kroppen vil ha deg til å stoppe så den kan starte. Starte med å bygge seg opp slik at den er vant til arbeidsbelastningen i den grad at dette ikke bryter ned overskuddet og deretter vev og oppbygninger.

   
 
 

Så lenge du har smerter og sterk trøtthet i ryggen som kommer som følge av belastningskader og for mye jobbing, så er ikke trening tema. det er HVILE som skal til, og det er KUN hvile som vil få ryggen i orden. Vurderes behandling og hjelp utenfra, så må¨dette være uten belastning. Det må være hjelp til kroppens hvile.

Så fort du er uthvilt og har overskuddet på plass, er trening rette medisinen. For deg som står og går mye, kan det være fordelaktig å øke denne kapasiteten videre oppover det daglige arbeidsnivået. Da vil du snart hvile trygt mens du er på jobb på de lange dagene. Treningen vil med fordel kunne bestå av jogging – løping.