SPØRSMÅL & SVAR: Skulderen ble skadet av overtening, og nå har skaden og smertene vedvart i tre år. Hva kan gjøres?

 

   
SMERTER ER KROPPENS MÅTE Å SI VÆR I RO: Det er
lite gunstig å trosse smertene og opprettholde
belastningen. Da står du i potensiell fare for å bryte
ned vevet i skadeområdet enda mer.
 

Spørsmål:
Jeg har i de 3 siste årene slitt med en vond venstreskulder. Skaden kom som følge av altfor mye benkpress. Trente benk annenhver dag. Hadde ikke peiling på vekttrening. Etterhvert ble den ene skulderen svakere og svakere. Smertene var der hele tiden, var værst dagen etter trening. Fortsatte treningen helt til det ble for ille. Har etter det aldri kommet meg helt tilbake.Har slått opp skaden mange ganger. Har vært hos fysioterapauter og naprapater. Prøvet ulike treningsopplegg. Det som har fungert best er trening med strikk. Trente med strikken annenhver dag i 7 mnd og kom meg ganske bra tilbake, men etter en brytekamp ble alt som før igjen.

 

Skulderen er hele tiden med mer eller mindre diffuse smerter. Vanskelig å definere. Blir fort sliten i skulderen og da kommer det en slags varme. I det siste har det også kommet stikkende smerter ved noen bevegelser.

 

 

   

SKULDERSKADER ER ALVORLIG: Skuldrene er i stor
bruk ved nærmest all fysisk aktivitet. En
skulderskade kan bety at man må gå til relativt
store og dramatiske tiltak for å bli bedre og frisk.

Utøvere må alltid ha i bakhodet og ikke trosse
smerter som oppstår på grunn av belastning.

 

Har lastet ned belastningsskade-heftet, men synes det var litt vanskelig. Hvordan veit jeg at jeg hviler skulderen nok? Hva slags øvelser kan jeg gjøre uten å belaste skulderen? Hva slags øvelser skal jeg bruke for å trene opp skulderen igjen? Kan jeg f.eks jogge? Beveger jo armen da. Jobber også som murer og er veldig vanskelig å ikke belaste armen. Hva skal jeg gjøre med dette? Kan det gå an å ødelegge en skulder for alltid?

 

Har hørt at steroidet deca har en god effekt på muskel og seneskader, men veit for lite til å vurdere dette.

 

Svar:
Som det fremgår i heftet Belastningsskader, så må du hvile skulderen din. Du har en skade som er så svak at når du etter en hvileperiode merker at smertene er borte og skulderen føles bra, så må du gjennom forsiktig og gradvis opptrening av det tidligere skadeområdet igjen.

 

 

   

Vedvarer smertene og skaden lenger enn to
måneder, så har du pådratt deg en kronisk
skade. Det betyr i praksis at din daglige
aktivtet holder helbredelsesprosessen igjen.

Det er også mulig å opprettholde skaden dersom
man har stress som får muskulaturen i gjeldende
område til å knytte seg.

 

Hvis du slenger deg på brytematta eller tar et sett med pass hard benkpress, eller du prøver å løfte et par handleposer for mye, så kan det være nok til å regelrett slite opp en ny skade i det svekkede vevsområdet.

 

Du må altså planlegge hvileperiode der gjeldende skulder ikke brukes, hvorpå du legger opp til veldig lett trening for skulderen. Trening som helt sakt og gradvis bygges opp. Alt skal skje helt smertefritt.

 

Deca vil ikke fikse skulderen din. Decaen vil midlertidig redusere smertene, og den vil kunne gjøre at du kan jobbe noe mer som murer. Så vil du ende opp med de samme smertene etterpå igjen. Deca kan prosentvis løfte skulderens oppbyggingsprosent med, jeg tipper 30-40%, og du er akkurat like sårbar dersom du ubevisst bare fortsetter med trening/arbeid/belastning. Da vil du bare følge etter bedringen med å øke arbeidsmengden/tempoet ditt.

 

Så setter du deca for å bedre skade, må dette være en del av et rehab.program der du både tenker å hvile og legge opp belastningen i etterkant med gradvis progresjon. Kun deca vil ikke fikse problemet ditt. Når du trapper ned decaen eller den slutter å virke etter åtte uker, så vil testosteronnivået ditt gå under normalen mens kroppen innhenter egenprosuksjonen sin. I denne periden på en måneds tid, vil skulderens innhenting og oppbyggingen være redsusert og lavere enn normalt, og du vil i likhet med forutgående forbedret restitusjonsevne, oppleve at skulderen din tåler mindre og skades lettere.